Barlow sucks
Herbert Blankesteijn
Opeens kwam ik zijn naam weer
tegen: John Perry Barlow, een man met verschillende beroemde hoedanigheden. Hij
is internetpionier en propagandist van het gebruik van digitale technologie
voor de vrijheid. En hij was lang geleden een van de tekstschrijvers van The
Grateful Dead. Omdat geen journalist ooit vergeet het laatste te vermelden, en
ik een liefhebber ben van The Dead (ik schrijf dit met geitenwollen sokken aan
mijn voeten), heb ik het nagekeken. Barlow heeft van de bijna 150 nummers van
The Grateful Dead die ik kon vinden er 25 van tekst voorzien. Een mooi oeuvre,
maar geen gezichtsbepalend aandeel.
Barlow is ontegenzeggelijk
een belangrijke figuur. Zo had hij al vroeg door dat cyberspace iets
belangrijks was. Hij spant zich nu in voor technologische ontwikkeling van de
Derde Wereld. Hij vindt dat information wants to be free en publiceert
zijn teksten gratis op zijn site. Bijvoorbeeld, naast zijn songteksten, een
vermakelijke Declaration of the Independence of Cyberspace
(http://www.eff.org/~barlow/).
De eerste keer dat ik Barlow
in de krant tegenkwam was een jaar of zeven geleden, toen internet iets nieuws
was. Hij beweerde zonder blikken of blozen dat door internet wetten hun langste
tijd gehad hadden. Vorige maand verscheen hij bij een debat in San Jose over de
Digital Millennium Copyright Act (DMCA). Deze wet verbiedt het verspreiden van
trucs om auteursrecht te schenden, en kan in extreme gevallen consumenten
beletten voor zichzelf een reservekopietje te maken van een aanschaf. Het is
een van de vele wetten die juist zijn ontstaan door de nieuwe technologieën (in
ons land bijvoorbeeld de wet Computercriminaliteit en de Telecomwet) dus Barlow
stond tot zijn knieën zijn eigen ongelijk.
Over de DMCA sprak Barlow
volgens ZDNet de volgende teksten: 'It sucks,' 'It's unconstitutional,' en
'Information does want to be free; that's how the human mind works.'
Ik neem aan dat deze
Sylvester Stallone-stijl op het conto komt van de journalist en dat Barlow
genuanceerder is geweest. Maar zeker is dat informatie geen wil heeft. Mensen
wel, en die willen tegenstrijdige dingen. Programmeurs bijvoorbeeld beginnen
vaak hun werk weg te geven, uit idealisme of om zich in de kijker te spelen.
Vroeg of laat gaan ze geld vragen, omdat ze nu eenmaal moeten leven. Sommige
doen dat niet; die hebben bijvoorbeeld een baan en programmeren in hun vrije
tijd. Helaas kan dat moeilijk de norm zijn. Barlow heeft makkelijk praten, die heeft
zijn royalties al binnen.
Huiskamervraag 3: Moet
broncode altijd openbaar zijn?
Huiskamervraag 4: Moet
kopiëren kunnen?
The Grateful Dead heeft nooit
moeilijk gedaan over het kopiëren van zijn muziek. Het opnemen van concerten
werd aangemoedigd. Barlow weet blijkbaar niet dat het in het digitale tijdperk
de band te gortig is geworden. Anderhalf jaar geleden hoorde ik dat The Dead
een gespecialiseerd advocatenkantoor op internet laat zoeken naar illegaal
aanbod en zo nodig een beroep doet op de DMCA om dit te laten verwijderen. People
want free information. That sucks.
Deze column verschijnt ook
in het weekblad Intermediair.