Hou het simpel
Herbert Blankesteijn
Als je op je website niet de laatste foefjes en snufjes gebruikt, tel je niet mee. Je moet op z'n minst dingetjes hebben in Javascript, die de bezoeker vertellen hoe laat het is, wat voor browser hij gebruikt, en menu's die pas ontvouwen als de muis erboven zweeft. Nog beter is het als je Flash gebruikt, met animaties en dergelijke. De bezoeker moet vaak een minuut wachten voor zo'n animatie is geladen, maar dat is natuurlijk zijn probleem. Het moet ook interactief zijn; de bezoeker moet kunnen mailen met de maker, hij moet formulieren zien, radio buttons, een enquete, een spelletje. Anders tel je als webmaster niet mee. Dit geldt onder particulieren evengoed als onder bedrijven, overheden en instellingen. Een website is er niet zozeer als dienst aan de bezoeker, maar vooral om te laten zien dat je weet wat het nieuwste van het nieuwste is, en dat je spierballen hebt.
Nu lees ik op de site van Automatisering Gids over een onderzoek naar websites van bedrijven. 40 procent van de bedrijfssites blijkt niet of nauwelijks te worden beheerd. 38 procent van de ondervraagde bedrijven had niet eens een idee hoevéél sites men precies bezat. Dat is in overeenstemming met eerdere onderzoeken die ik ken, en met ervaringen die iedereen wel eens heeft. Het stikt op internet van de sites die zomaar in de steek gelaten worden. Ik wil graag de hand in eigen boezem steken. Ik heb zelf twee aparte sites, een met artikelen en een over mijn computerverzameling, en ik kom er al anderhalf jaar niet aan toe ze bij te werken.
Ander voorbeeld: het Tijdschrift voor Multimedia heeft meer dan eens onderzocht hoe bedrijven omgaan met mail die ze via hun website krijgen. Op de helft van de mail blijkt dan niet te worden gereageerd. Anders gezegd, bedrijven bieden wel een mogelijkheid, of laten toe dat een webdesigner zo'n mogelijkheid schept, maar vergeten daar in hun eigen organisatie rekening mee te houden. Iedereen die het wel eens heeft geprobeerd weet het uit ervaring. Mail naar bedrijven kan net zo goed in de vorm van flessepost als via internet.
Het is inmiddels wel bekend dat het maken van een site veel werk is. Minder bekend is, dat voor onderhoud ook voortdurend aandacht nodig is. En dat een website niet alleen werk uitspaart - bijvoorbeeld bij de telefooncentrale, bij het bezorgen van folders of het zetten van advertenties - maar dat het ook werk oplevert, als bezoekers vragen stellen via de mail of bestellingen doen online.
Voor mij is de reden dat mijn websites verstoffen het feit dat het bijwerken veel tijd kost waar geen inkomsten tegenover staan. Dan krijgt zoiets geen prioriteit. Ik heb wel eens software gedownload die het updaten van een van die sites zou moeten vereenvoudigen, maar ik heb niet eens tijd om die software te proberen. Ik heb namelijk ook nog een privéleven.
Niet zo lang geleden kreeg het gros van de Nederlandse gemeenten een standje van het Electronic Highway Platform Nederland, het EPN, omdat ze geen site hadden, of een te simpele site met onvoldoende interactieve mogelijkheden. Alleen een online gemeentefolder, geen online dienstverlening. De media, zeker de computermedia op internet, maakten daar gretig melding van. De gemeenten kunnen niet met internet omgaan!
Misschien is dat zo. Misschien kunnen de gemeenten niet met internet omgaan. Maar als dat het geval is, kun je beter geen site hebben, of een hele simpele, dan dat je met een gelikte site verwachtingen schept en die niet waarmaakt. Een online gemeentegids is een zinvolle service, beter dan niks in elk geval. En als je een lawine aan gezeur via e-mail niet kunt verwerken, mailen is tenslotte veel te makkelijk, moet je die mogelijkheid niet aanbieden, ook al zeggen duizend webdesigners, goeroes en highwayplatforms dat dat er echt bij hoort. Een instelling die zijn beperkingen kent en zijn site daarom simpel houdt, gaat beter met internet om dan een bedrijf dat alle bestaande toeters en bellen gebruikt en dan vergeet dat zijn site bestaat.
Als bouwer van mijn sites heb ik een hekel aan alles wat niet strikt noodzakelijk is. Dat kost alleen maar werk. Mijn sites hebben niet eens een schermachtergrond, en geen enkel overbodig plaatje. Ook in opmaak steek ik geen energie, laat staan in uitklapmenu's, geluiden of bewegende icoontjes. Communicatie met bezoekers ga ik uit de weg, want dat kost alleen maar tijd. Er is wel een mailoptie, maar die zit goed verstopt. Alleen daardoor lukt het me nog steeds om vrijwel alle mail te beantwoorden. Wie zijn site zo simpel mogelijk houdt, heeft kans dat hij de boel kan laten functioneren.
Als bezoeker van sites heb ik óók een hekel aan alles wat niet nodig is. Met een modem over internet gaan is al moeilijk genoeg. Elke site die begint met een Flash-animatie gaat meteen op de zwarte lijst. Sites met te zware pagina's ook. Wie zijn site zo simpel mogelijk houdt, houdt waarschijnlijk meer bezoekers over dan iemand die alles uit de kast trekt.
Weg met Flash, bewegende plaatjes, uitklapmenu's, achtergrondbeeld en achtergrondgeluid. Weg met alles wat niet echt nodig is. Simpel is beter.