Dief en diefjesmaat op
internet
Herbert Blankesteijn
Op internet kun je elkaar
makkelijk bereiken, en dat is een groot goed. Daar staat tegenover dat je ook
makkelijk bij een ander z'n spulletjes kunt komen, en dat je je daar aan kun
vergrijpen zonder veel moeite of risico. De nieuwste piraten op internet heten
Toptext en Gator, en ze stelen advertentieruimte op websites.
Voor ik uitleg hoe dat werkt,
eerst eens een lijstje van dief en diefjesmaat op internet.
Zoals iedereen weet wordt op
grote schaal creatief werk gestolen op internet. Software, muziek, boeken,
inhoud van websites, zelfs de opmaak van websites, alles is vogelvrij. Daarmee
wil ik niet zeggen dat de auteursrechthebbenden zich altijd sympathiek
gedragen, maar daar gaat het nu niet om. Wat valt er nog meer te jatten? De
tijd en bandbreedte van gewone internetgebruikers bijvoorbeeld. Die wordt
gestolen door spammers, met ongevraagde berichten die zo talrijk zijn dat dit
volgens recente cijfers de internetgebruikers wereldwijd 10 miljard euro per
jaar kost. Het Europees parlement stemt toevallig vandaag over de vraag of
spammers alleen mogen spammen aan mensen die hebben gezegd dat ze dat graag
willen (dat wordt opt-in genoemd) of aan iedereen behalve diegenen die hebben
doorgegeven dat ze ervan verschoond willen blijven (opt-out heet dat). Een argument
dat de lobby voor opt-in met een stalen gezicht hanteert, is dat het zo sneu
zou zijn voor consumenten als ze niet alle aanbiedingen op hun digitale deurmat
kregen waar ze maar enigszins geld aan kunnen uitgeven. En deze cynische
handlangers van de commercie krijgen vandaag waarschijnlijk nog hun zin ook.
Gewoon geld wordt natuurlijk
ook on-line gejat, in de vorm van creditcardnummers bijvoorbeeld. Domeinnamen
worden op grote schaal gekaapt, tot voor kort door het louche bedrijf
NameSpace. In nieuwe .info-domein dat binenkort van start gaat, gaat dit
spelletje vrolijk door. Een kwart van de aangevraagde namen is al in handen van
de verkeerde gevallen. Zo is aol.info toegekend aan iemand die zegt 'activities
online' te willen ontplooien. Zo lust ik er nog wel 10 miljard.
Nu kom ik in de buurt van het
onderwerp van vandaag. Een jaar of twee geleden ontstond een golf banensites.
Twee leiders op dat gebied, Intermediair en Monsterboard, kwamen elkaar tegen
voor de rechter toen Monsterboard een slimme regeling had getroffen met Vindex:
iedereen die op 'intermediair' zocht bij Vindex, kreeg op de pagina met
zoekresultaten een advertentie van Monsterboard te zien. Intermediair vond dat
zo geen diefstal dan toch wederrechtelijk gebruik van de merknaam, en kreeg in
kort geding gelijk en vervolgens in een bodemprocedure ongelijk. Intussen begon
het bedrijf Thirdvoice met slimme software die gebruikers in staat stelde een
soort digitale briefjes op een site te plakken, die door andere
ThirdVoice-gebruikers konden worden gezien. 'Dit is een klote site', verder
gingen de mededelingen meestal niet; webmasters konden er weinig tegen
uitrichten maar waren boos dat de controle over het uiterlijk en de inhoud van
hun eigen werk ze zomaar kon worden afgenomen. Gelukkig sloeg het idee zo
weinig aan, dat in april van dit jaar ThirdVoice het heeft opgegeven. En vorige
week hebben Amerikaanse wetenschappers in Nature bekend gemaakt dat ze servers
op internet zover hebben gekregen dat deze een rekenprobleem voor ze gingen
oplossen. Dat is dus het stelen van rekentijd.
En daarmee ben ik aangekomen
bij het stelen van advertentieruimte door Gator en Toptext. Deze bedrijven
maken software die wordt verpakt in populaire downloads, zoals de programma's
om muziek uit te wisselen van Audiogalaxy, iMesh, KaZaA en Bearshare.
Installeer je bijvoorbeeld Audiogalaxy, dan installeer je ook Gator. Als je
Gator of Toptext hebt geïnstalleerd, dan kan het gebeuren dat een advertentie
die je op een webpagina ziet, niet de advertentie is die er hoort te staan.
Want deze software sloopt zulke advertenties eruit en vervangt ze door reclame
voor bedrijven die Gator of Toptext betalen, en uiteraard betalen Gator en
Toptext voor het recht om te worden meegeleverd met Audiogalaxy dan wel iMesh.
Dit is diefstal van de
zuiverste soort. De exploitant van een site verkoopt advertentieruimte, die
meer geld waard is naarmate meer mensen een advertentie zien. Door Gator zien
minder mensen zo'n banner, en Gator is dus een loepzuivere parasiet. In de
praktijk worden Gator en Toptext gebruikt om links te presenteren naar
concurrenten van de site in kwestie. De kans lijkt me groot dat dit bij de
eerste de beste gerechtelijke procedure wordt verboden. Maar zo groot is de
paniek onder de dotcombedrijven dus al, dat ze in hun pogingen om geld te
verdienen schaamteloos in elkaars zakken graaien. En het is haast komisch om te
zien dat de voor- en tegenstanders van dit gegoochel met reclame ook hier
volhouden het belang van de consument op het oog te hebben.
Intussen doet je pc met
dergelijke programma's erop van alles wat je niet zelf wilt. Dat is een
vervelend idee, het maakt internetten langzamer, en je kunt je ook zorgen maken
over wat er gebeurt met de gegevens die ze verzamelen. Kijk dus uit bij het
installeren van gratis file sharing programma's. Bij de installatie van
Audiogalaxy bijvoorbeeld kun je Gator wel wegklikken, maar nergens wordt
eerlijk gezegd wat het programma doet. Hetzelfde geldt voor Toptext bij de
installatie van KaZaA. Even op dievenjacht dus, voor je zelf aan het jatten
slaat.