Pas op met fansites

Herbert Blankesteijn

 

Als je fan bent van een artiest of film, kun je op een eigen website naar hartelust dwepen met je idool. Omdat iedereen dat kan, zijn fansites er in alle soorten, van oninteressante rommel tot zeer goed geïnformeerd. Je vindt ze bij clubs.nl en bijvoorbeeld ook op fansites.com.

 

Hoewel sites van fans meestal minder mooi zijn, zijn sommige populairder dan de sites waarvoor film- of platenmaatschappijen verantwoordelijk zijn. Fans weten dat de commerciële bedrijven achter een film, acteur of muzikant nogal eens informatie manipuleren. Omdat de mond-tot-mondreclame snel gaat op internet, horen fans al snel wat de beste site is. En als die van een collegafan is, dan laten ze de officiële links liggen. Ai, weg pr-beleid!

 

De mediabedrijven zijn gaan nadenken en hebben een geniale oplossing gevonden: lelijke sites maken. Naar verluidt betalen ze webdesigners gigantisch veel, 10.000 dollar per week, om een site er amateuristisch uit te laten zien . Zo lijkt het of de informatie uit onverdachte hoek komt.

 

Het zielige hiervan is, dat je op je vingers kunt natellen dat het niet werkt. In de eerste plaats is het idioot om een beroeps zoveel te betalen voor opzettelijk slecht werk. Vraag dan een echte amateur, dat is toch net zo goed? Net zo slecht, bedoel ik? Het zoontje van de directeur of zo. In de tweede plaats komen fans niet af op slechte lay-out, maar op goede informatie. Dus als de wat minder vleiende nieuwtjes en foto's er nog steeds niet bijstaan, wordt je nepsite toch niet populair. Sufferds.

 

Ook fan? Vertrouw niet op zoekmachines, maar vraag in een forum of nieuwsgroep aan geestverwanten waar je moet wezen.