Pas op met fansites
Herbert Blankesteijn
Als je fan bent van een
artiest of film, kun je op een eigen website naar hartelust dwepen met je
idool. Omdat iedereen dat kan, zijn fansites er in alle soorten, van
oninteressante rommel tot zeer goed geïnformeerd. Je vindt ze bij clubs.nl en
bijvoorbeeld ook op fansites.com.
Hoewel sites van fans meestal
minder mooi zijn, zijn sommige populairder dan de sites waarvoor film- of
platenmaatschappijen verantwoordelijk zijn. Fans weten dat de commerciële
bedrijven achter een film, acteur of muzikant nogal eens informatie
manipuleren. Omdat de mond-tot-mondreclame snel gaat op internet, horen fans al
snel wat de beste site is. En als die van een collegafan is, dan laten ze de
officiële links liggen. Ai, weg pr-beleid!
De mediabedrijven zijn gaan
nadenken en hebben een geniale oplossing gevonden: lelijke sites maken. Naar
verluidt betalen ze webdesigners gigantisch veel, 10.000 dollar per week, om
een site er amateuristisch uit te laten zien . Zo lijkt het of de informatie
uit onverdachte hoek komt.
Het zielige hiervan is, dat
je op je vingers kunt natellen dat het niet werkt. In de eerste plaats is het
idioot om een beroeps zoveel te betalen voor opzettelijk slecht werk. Vraag dan
een echte amateur, dat is toch net zo goed? Net zo slecht, bedoel ik? Het zoontje
van de directeur of zo. In de tweede plaats komen fans niet af op slechte
lay-out, maar op goede informatie. Dus als de wat minder vleiende nieuwtjes en
foto's er nog steeds niet bijstaan, wordt je nepsite toch niet populair.
Sufferds.
Ook fan? Vertrouw niet op
zoekmachines, maar vraag in een forum of nieuwsgroep aan geestverwanten waar je
moet wezen.