Weggeven
hoeft niets te kosten
Herbert
Blankesteijn
Nrc
Handelsblad levert een deel van zijn inhoud aan internet, maar worden we er ook
beter van, vraagt Mark Kranenburg. Het antwoord is, zoals hij al vreest: nee.
Aanwezigheid op het web kan een krant of omroep goodwill opleveren - niet in
geld uit te drukken maar toch de moeite waard. Het kan helpen je bedrijf te
profileren: dossiers bij NRC, een site voor singles
bij de Volkskrant. Geld moet je niet verwachten. Mijn vraag: moet je er beter van worden?
Als
freelancer ben ik een schaalmodel van een krant of omroep. Op het moment dat
mijn werk is gepubliceerd, heb ik mijn boterham verdiend. Ik zou met mijn dikke
achterste op mijn geesteskinderen kunnen blijven zitten en hopen dat iemand er
nog eens voor wil betalen, maar zo denk ik niet. Ik vind het jammer als ze
verstoffen en zet ze dus op internet. Gratis voor iedereen.
Dat
kost mij tijd, zoals een website een bedrijf geld kost voor vormgeving en
redactionele bewerking van kopij. Ik minimaliseer dat door zo weinig mogelijk
aan vormgeving en bewerking te doen. Mijn archief is bestemd voor mensen die
het om de inhoud te doen is, en omdat ik de illusie niet heb dat het ooit geld
gaat opleveren, doe ik geen moeite mijn site aantrekkelijk te maken. Wel heb ik
als extra service een zoekmachine toegevoegd, zodat geïnteresseerden op
trefwoord kunnen zoeken. Dat kost mij weer een beetje moeite, maar het
instrument krijg ik op mijn beurt gratis van een of ander Amerikaans bedrijf.
Ik
vind dat leuk. Om het pathetisch te formuleren, het is een cadeautje van mij
aan de samenleving. Iedereen mag mijn werkstukken zien, vanaf een dag na
verschijning (als ik tijd heb om ze te
uploaden), maar niemand mag er zelf aan verdienen. En dat is een risico,
want ik kan dat nauwelijks controleren, en tegen overtredingen kan ik
betrekkelijk weinig doen. Soit.
Maximalisatie
van mijn winst is niet mijn doel - dan deed ik wel ander werk. Op dat punt
begrijpen NRC en ik elkaar slecht. Ik heb NRC Handelsblad mijn werk om niet
aangeboden voor elk doel waaraan zij zelf niet rechtstreeks verdienen, zoals de
website en het archief. Dat blijkt niet te kunnen. Individuele afspraken worden
niet gemaakt. Uitgever PCM wil mijn stukken alleen hebben als ze ze mogen
doorverkopen, en heeft daar alleen een eenmalig bedrag voor over. Daar doe ik
weer niet aan mee. Als zij er beter van willen worden, wil ik dat ook.
[HB
schrijft als free-lance journalist voor Intermediair, NRC Handelsblad, HccNet
en Freeler. Daarnaast werkt hij mee aan radio- en televisieprogramma's van
verschillende omroepen. Computer- en internetzaken zijn zijn specialiteit.]
[Ik
geeft het estafettestokje graag aan Jeroen Kramer, ex-collega bij het Klokhuis,
die mij al maanden trouw zijn columns uit News.nl mailt.]