Werknemer
leert van surfen in werktijd
Herbert
Blankesteijn
Naar
aanleiding van de nieuwe richtlijnen van de Registratiekamer is de discussie
over surfen en mailen onder werktijd weer opgeleefd. Het gaat hierbij over
privacyzaken en daarnaast over de schade die de werkgever lijdt - doordat
werktijd ijdel wordt doorgebracht, het bedrijfsnetwerk nodeloos wordt belast en
virussen worden binnengehaald - en over de balans tussen privéactiviteiten in
kantoortijd en werk dat wordt meegenomen naar huis. De onuitgesproken
veronderstelling in alle bijdragen is, dat surfen en mailen voor
privédoeleinden nutteloos en zelfs schadelijk is voor de baas. Deze
veronderstelling is onjuist.
Jarenlang hebben werkgevers geprobeerd hun
ondergeschikten aan de pc te krijgen. Er kwamen dure cursussen om de
noodzakelijke vaardigheden erin te stampen. Er kwamen pc-privé-projecten, zodat
het voetvolk thuis met het apparaat vertrouwd zou raken en het computergebruik
misschien wel leuk zou gaan vinden. Het
hielp allemaal niet; de pc bleef een onsympathiek stuk gereedschap,
waarachter met tegenzin werd plaatsgenomen. Nog altijd zien bedrijven met zorg
hoe het met de computervaardigheden op de werkplek maar niet wil vlotten. Zo
hoorde ik kort geleden dat in een groot Nederlands bedrijf het personeel naar
schatting 5% van de functies van het computersysteem gebruikt.
Nu is er eindelijk een toepassing waar het
personeel en masse plezier in heeft, is het weer niet goed. Dezelfde chef die
graag zag dat zijn mensen thuis op een privé-pc vingervlugheid voor het werk
zaten op te doen, vindt het een probleem dat datzelfde nu tussen negen en vijf
gebeurt. Iets leuks op kantoor? Dat verbieden we!
De managers zouden wel eens mogen bedenken dat
al dat gefreak ook rendement heeft. Door lukraak te surfen leer je hoe het
World Wide Web werkt, wat je met je browser kan doen, en je vindt nog eens een
nuttige site. Doeltreffend mailen leer je door véél te mailen. Onhandige
oplossingen worden dan snel hinderlijk, en je zoekt en vindt handiger manieren
om hetzelfde te doen. Collega's doen elkaar trucjes aan de hand en kunnen
elkaar enthousiast maken. Zeker bij medewerkers die relatief weinig van
internet gebruik maken is het zaak geen beperkingen op te leggen. Voor hun is
elke praktijkervaring meegenomen.
Wie op Internet zoekt, léért zoeken. Slim van
zoekmachines gebruik maken leer je niet op een cursus maar door iets te willen vinden. Daarom is het ideaal als
mensen nu en dan iets zoeken dat ze persoonlijk nodig hebben, of menen nodig te
hebben. Dan zijn doorzettingsvermogen en creativiteit het grootst, en wordt de
gevolgde techniek het beste onthouden. Leereffect is recht evenredig met het
plezier dat men heeft in de handelingen en in het resultaat. Hoe meer er mag -
chatten, spelletjes doen, weet-ik-wat-voor-software downloaden - hoe algemener
de vaardigheden. Het valt niet uit te sluiten dat bij een dergelijke vrijheid
ook het besef toeneemt van wat legaal en illegaal is, wat veilig en wat
riskant. In de kantooromgeving kan door sociale controle het frivole gebruik
binnen de perken blijven ('Heb jij niks anders te doen?').
De hoop bij pc-privéprojecten was, dat het
computeren thuis zou beginnen en daarna zou doordringen tot kantoor. Dat is
mislukt. Het gaat nu vaak andersom: werknemers die via het werk kennismaken met
de voordelen van internet, nemen vroeg of laat thuis een abonnement. Dan is de
interesse gewekt. Eindelijk wordt er thuis met plezier aan de pc gezeten, met
alle voordelen van dien voor de baas. Maar er blijft genoeg reden om het
privégebruik van internet op de werkplek vrij te laten, want de doorgaans
snellere verbindingen op het werk maken activiteiten mogelijk die thuis (in de
voor internet drukke avonduren) te moeizaam gaan: het bekijken van de modernste
sites, het downloaden van de nieuwste programma's.
Internet vereist wat in het bedrijfsleven zo
vaak wordt gepredikt: permanent leren. Werknemers doe hun gang mogen gaan, doen
dat vanzelf. Dat is goedkoper dan cursussen en heeft een beter resultaat.
Schijnbaar verspilde werktijd blijkt zo goed te zijn geïnvesteerd.