Computernetwerk
thuis
Herbert
Blankesteijn
Een
nieuwe pc gekocht - wat doen we met de oude? Of: er verschijnt een
schootcomputer in huis terwijl er al een bureau-pc staat. Kunnen we nu
tegelijkertijd internetten via de telefoonlijn? Hoe vervoeren we bestanden van
de ene machine naar de andere? In dit soort moderne gevallen is het aanleggen
van een netwerk het overwegen waard.
In
een netwerk kunnen twee of meer pc's elkaars 'bronnen' gebruiken. In de
praktijk zal dat neerkomen op: schijven, printer en modem. Daarmee kan de
apparatuur in huis in principe efficiënter worden gebruikt. Er komen ook nieuwe
mogelijkheden binnen bereik, zoals berichten sturen van de ene computer naar de
andere, en spelletjes spelen via het netwerk. Het is een flinke
installatieklus, dus de aspirant-systeembeheerder moet wel gemotiveerd zijn.
Het
is het eenvoudigste wanneer beide pc's beschikken over tenminste Windows 95.
Verder hebben beide computers een netwerkkaart nodig, die in de systeemkast
moet worden ingebouwd. Een dergelijk kaart kost een paar tientjes voor een bureau-pc,
en ruim 100 gulden voor een notebook. Tenslotte moeten er kabels zijn om de
verbinding te leggen. Op het gebied van kabels zijn er twee mogelijkheden.
Coaxkabel, dat lijkt op tv-kabel, verbindt computers via een rechte lijn: een lineair
netwerk. De kabel is als het ware een straat waar elke pc door middel van
een tuinpaadje mee is verbonden. Technisch gebeurt dit met behulp van een
T-stuk in de coaxkabel. Dit type netwerk is makkelijk uit te breiden door
middel van een extra stuk kabel en een extra T-stuk, en heeft een maximale
doorvoersnelheid van 10 Mbit per seconde (=125 kbyte per seconde). De andere
kabelsoort is UTP (Unshielded Twisted Pair). In principe moeten hier alle
computers worden verbonden met een hub, een centraal apparaatje. Het
netwerk heeft dus een stervorm. De hub maakt het netwerk wat duurder en
lastiger uit te breiden - elke nieuwe pc in het netwerk heeft een eigen draad
naar de hub nodig - maar het is wel tien keer zo snel. Alleen in het geval van
precies twee pc's kan de hub achterwege worden gelaten. Dan is een speciale cross-kabel
nodig, en uitbreiden wordt dan uiteraard nog moeilijker.
In
plaats van een netwerkkaart kan de USB-poort voor de netwerkcommunicatie worden
gebruikt. De USB-poort is een aansluitpunt dat voor allerlei randapparatuur
geschikt is. De computer hoeft dan niet open. Nadeel is, dat de maximale
snelheid van 10 Mbit/s van de USB-bus gedeeld moet worden met eventuele andere
USB-apparaten. Deze methode is behalve makkelijker en trager ook duurder.
---Kader
Wellicht
zit er toekomst in draadloze netwerken, waarbij de verbindingen verlopen via
radiosignalen.
De
nadelen van een radionetwerk zijn op het moment nog groot. 'Draadloos' is veel
duurder dan een conventioneel bekabeld netwerk: 500 tot 1000 gulden voor een
netwerk van twee pc's, in plaats van een honderdje of twee. De snelheid is op
het ogenblik nog veel minder dan die van het langzaamste netwerk van draden,
namelijk rond 1 Mbit/s. Het bereik bedraagt maximaal 50 meter (bij kabel is 100
m geen probleem). Een draadloos netwerk is in principe af te luisteren, vandaar
dat dit niet in alle gevallen veilig is. De twee grote voordelen zijn: geen
gehannes met draden bij installatie, en bewegingsvrijheid voor de bezitter van
een notebook.
De
nieuwe Bluetooth-standaard voor draadloze communicatie heeft ingebouwde
encryptie en is voor de toekomst het meest veelbelovend. Daar staat tegenover
dat de acceptatie op de korte termijn moeizaam verloopt. Zo heeft Microsoft de
ondersteuning voor Bluetooth uit de komende versie van Windows, Windows XP,
geschrapt omdat er onvoldoende bekend is over de specificaties van
Bluetooth-apparatuur, die nog maar mondjesmaat beschikbaar is.
---
Een
lastig klusje is het aanleggen van de bedrading. Als de draden door een of meer
muren heen moeten, staat de hobbyïst voor de keus kant-en-klare kabels te kopen
en gaten van ongeveer een cm te boren waar ook de pluggen doorheen passen, of
te leren coax-, UTP- of USB-connectoren aan de betreffende draden te smeden.
Wanneer
alle hardware is aangebracht, moet de nodige software worden geïnstalleerd.
Elke pc op het netwerk moet zijn netwerkkaart (of USB-netwerkapparaat) leren
kennen. Dat gaat via het Windows-onderdeel Nieuwe hardware (in het
Configuratiescherm) of rechtstreeks met de installatieschijf van de fabrikant
van de netwerkkaart.
Vervolgens
moet op elke pc worden geregeld welke printer(s), schijven, mappen of bestanden
worden 'gedeeld', dat wil zeggen zichtbaar mogen zijn voor andere computers op
het netwerk. Dit gaat met een klik met de rechtermuisknop op het betreffende
onderdeel, bijvoorbeeld in het programma Verkenner, gevolgd door een
klik op Delen. Uit oogpunt van veiligheid is het verstandig één of
slechts enkele mappen te 'delen' voor schrijfacties. Op computers die toegang willen
tot de printer van een andere machine, zal deze printer als nieuwe
'netwerkprinter' moeten worden geïnstalleerd, via Printers in het
Configuratiescherm. Eventuele technische problemen tijdens de installatie
leiden tot eindeloos heen en weer geloop van het ene apparaat naar het andere.
Het is daarom aan te raden al dit installatiewerk te doen met alle betrokken
pc's vlak bij elkaar.
Als
dit allemaal met goed gevolg is gedaan, zal de icoon Netwerkomgeving op
elke pc toegang geven tot de andere pc's op het netwerk. Bij het opslaan van
bijvoorbeeld een tekst is het mogelijk via Netwerkomgeving schijfruimte
elders op het netwerk aan te spreken. Dat is ideaal voor een pc met een kleine
harde schijf. Bij de opdracht Afdrukken zal een geïnstalleerde netwerkprinter
met één klik gekozen kunnen worden, als hij al niet als standaardprinter is
geselecteerd.
Een
staalkaart van de verdere mogelijkheden van een thuisnetwerkje:
=
Berichten aan elkaar sturen. Het programmaatje Winpopup, een standaardonderdeel
van Windows, maakt het mogelijk korte tekstberichten te sturen aan een ander pc
op het netwerk, of aan alle pc's tegelijkertijd.
=
Netwerkspellen spelen. Bijna ieder computerspel kan tegenwoordig via een
netwerk worden gespeeld. De verschillende spelers bemannen dan ieder een eigen
computer en spelen veelal tegen elkaar. Een chatvenster is bij veel van deze
spellen ingebouwd, zodat hatelijkheden kunnen worden uitgewisseld.
=
Reservekopieën maken. Als bestanden worden gedupliceerd op een andere pc in een
andere ruimte, is de kans op verlies van gegevens minder groot.
=
Een cd-romspeler delen. Een oude pc zonder cd-romspeler kan gebruik maken van
de cd-romspeler van een modernere computer op het netwerk. Zo kan toch
bijvoorbeeld een encyclopedie of een telefoongids worden gebruikt.
=
Delen van de internetverbinding. Dit lukt alleen onder pc's met tenminste
Windows 98 SE (Second Edition). Hiervoor moet het onderdeel Internetverbinding
delen worden geinstalleerd, via Configuratiescherm - Software - Windows
setup - Internet-werkset (in Windows Me is het laatste onderdeel Communicatie).
Een
pc is overigens alleen beschikbaar voor het netwerk als hij aanstaat. Een
computernetwerk blijkt dan ook zeer goed te zijn voor de fysieke conditie.