Kopieerbeveiligingen

Herbert Blankesteijn

 

Het is een tamelijk obscure cd, maar wel een historische. De soundtrack van de film The Fast and the Furious (onderwerp: racen) staat tweemaal op het schijfje. Eén keer in het normale audio-cd-formaat en eenmaal in de vorm van computerbestanden, met een afspeelprogramma dat automatisch start wanneer de cd in een cd-romspeler wordt geschoven. Hiervoor is niet het bekende mp3-formaat gebruikt, en zelfs niet het Windows Media (wma)-formaat dat Microsoft propageert. Platenmaatschappij Universal heeft gekozen voor het obscure cds-formaat, dat vermoedelijk verwant is aan mp3, maar niet door mp3-spelers kan worden afgespeeld. Uitwisselen op internet is daardoor niet zinvol.

 

Het is de zoveelste, gekunstelde zet in de strijd tegen het digitaal kopiëren van muziek. De muziekindustrie zoekt naar een kopieerbeveiliging die werkt én voor het publiek aanvaardbaar is.

 

Een poging daartoe is SafeAudio van de firma Macrovision. Hierbij worden aan de muziek op de cd stoorgeluiden toegevoegd die bij het afspelen automatisch worden weggewerkt. Maar wanneer een dergelijke cd in de computer wordt 'geript' tot mp3-bestanden of naar een cd-schrijver wordt gekopieerd, gebeurt dit niet. Resultaat: onbruikbare kopieën. Audioliefhebbers vinden het onaanvaardbaar dat er met het geluid wordt geknoeid.

 

Een alternatieve techniek manipuleert de .cda-bestanden op de audio-cd waarop een cd-speler in een computer zich oriënteert. Een stereo-installatie heeft daar geen problemen mee, maar een computer herkent de cd niet. Afspelen is uitgesloten; kopiëren ook. Een dvd-speler weet er evenmin raad mee. Ook dit wekt de boosheid van consumenten. Een koper wil dat een audio-cd in dvd-spelers en computers afspeelbaar is. (Al zal de boosheid van veel klanten in werkelijkheid ontstaan doordat het niet lukt de cd te kopiëren.)

 

Het bedrijf Sunncomm heeft een beveiliging ontworpen die elementen van de voorgaande technieken bevat. De gebruikelijke .cda-bestanden ontbreken. Bovendien zitten er fouten in de codes die noodzakelijk zijn voor de foutcorrectie bij afspelen. Een audio-cd-speler die een gave cd afspeelt heeft daar geen last van. Een computer heeft voortdurend de foutcorrectie aanstaan, en corrigeert zo fouten die er niet zijn. Afspelen lukt niet meer. Kopers van de beveiligde cd A Tribute to Jim Reeves van Charlie Pride mochten daarom bestanden voor de computer op een website downloaden. Dan moest ter controle de originele cd in de cd-romspeler zitten. Nadeel van de methode van Sunncomm is dat de foutcorrectie opzettelijk is bedorven. Zodra een dergelijke cd kleine beschadigingen heeft die normaal door de foutcorrectie zouden worden opgevangen, krijgt een gewone cd-speler daar last van.

 

Het systeem van Sunncomm is gebruikt voor een cd van Volumia, en voor de genoemde soundtrack van The Fast and the Furious. In het laatste geval zijn ook computerbestanden op de cd gezet om pc-gebruikers te gerieven en de noodzaak van downloaden weg te nemen. Door de afwijkende vorm die is gekozen, zullen Apple-computers, pc's met het besturingssysteem Linux, dvd-spelers en mp3-afspeelapparaatjes er niets aan hebben.

 

Hoewel de platenmaatschappijen in hun recht staan, is het ironisch dat ze klagen over schade aan cd-verkopen en tegelijkertijd de cd's die ze uitbrengen minder aantrekkelijk maken voor de consument. Het is bovendien zinloos. De meeste kopieerbeveiligingen zijn alweer gekraakt; hoe dat moet is op internet te vinden. Uiteindelijk kan iedere cd die kan worden afgespeeld per definitie ook worden gekopieerd: afspelen met een stereo en meteen opnemen via de geluidskaart van een pc. Nodig: een verloopsnoertje en een (gratis) opnameprogramma. Het kwaliteitsverlies is niet significant, zeker niet wanneer de opname toch naar mp3 wordt geconverteerd. Wanneer één aardbewoner dat doet, zal internet de muziek verder vermenigvuldigen.