Kop- en schotelverkoop
Herbert Blankesteijn
Het
bericht dat onze Arabische lijfzender Al Jazeera bij Casema in het pakket voor
digitale televisie zou komen, bracht me ertoe af te stemmen op het
servicekanaal van dit kabelbedrijf. Ik hoef alleen maar over te schrijven wat
ik daar zie, voor een verbazingwekkend verhaal.
Wie
bij Casema digitale televisie wil, met allerlei exotische zenders en
mogelijkheden om films per stuk te bestellen, begint met een 'startpakket.' Dit
bevat behalve het noodzakelijke opzetkastje en een programmablad alvast vijf
zenders, drie radio en twee tv, waaronder het Italiaanse Rai Uno. Daarvoor
betaal je dan fl. 12,50 per maand. Overige zenders worden verkocht per
'themapakket' van 5,95 per maand. Er is een pakket voor 'Cultuur', een voor
'Entertainment', een voor 'Familie' en een voor 'Informatie'.
Het
fenomeen themapakket is een gelikt marketingidee. Men gaat ervan uit dat ik óf
in informatie ben geïnteresseerd, óf in cultuur, óf in entertainment. Of
misschien hopen ze juist dat ik breed georiënteerd en kieskeurig ben, want als
ik uitsluitend belangstelling heb voor Cartoon Network en het Playboy-kanaal,
dan moet ik twee hele pakketten nemen met samen 13 zenders! Dan krijg ik ook
onzin als the Travel Channel, the Landscape Channel en MTV-2 (terwijl ik al
drie popzenders heb) en, wat erger is, ik betaal er ook voor.
Aan
Rai Uno en die andere vier valt al helemaal niet te ontkomen. Als ik Chinees
ben en TVBS wil ontvangen, betaal ik voor deze ene zender (het kán dus wel) fl
57,45 per maand plus 12,50 voor het startpakket met die mallotige Italianen.
Schaamteloze koppelverkoop, een andere kwalificatie schiet me niet te binnen.
Of is Rai Uno een eerste levensbehoefte voor de Nederlander?
Omdat
nergens melding werd gemaakt van Al Jazeera, moet ik het verhaal uitbreiden met
de resultaten van een telefoontje naar de informatielijn van Casema. Het komt
erop neer dat je Al Jazeera alleen te zien krijgt wanneer je je op alle vier
de themakanalen abonneert. Dan ben je fl. 36,30 per maand verder voor 25
zenders. Iedereen heeft een andere belangstelling, maar juist daarom staat het
vast dat iedereen maar een paar van deze zenders de moeite waard vindt.
Dit
is te belachelijk voor woorden. In het digitale tijdperk hoor je te kunnen
kiezen, elke zender, liefst zelfs elk programma apart. Wat Casema biedt is een
karikatuur van een keuze. Het is onbegrijpelijk hoezeer kabelmaatschappijen hun
best doen hun sterke punten te verkwanselen. Eerst hebben ze van internet via
de kabel een fuik gemaakt waarin je je moet overgeven aan één provider, namelijk
de kabelmaatschappij zelf, die er niet zelden een puinhoop van maakt - zodat
ieder weldenkend mens wacht op ADSL. En nu blijkt vrijwel elk detail in het
digitale tv-aanbod van Casema een reden te zijn om het te gaan proberen met een
mooie satellietschotel. Ik kan haast niet wachten.