Jatwerk
Herbert
Blankesteijn
Jatten
is op internet de normaalste zaak van de wereld. Muziek wordt op ongeëvenaarde
schaal gestolen. Software idem, door het verspreiden van illegale kopieën en
gekraakte beveiligingen. Domeinnamen worden gepikt, de inhoud van websites, of
als het zo uitkomt de lay-out. Niets is veilig.
Wie
kan zich iets voorstellen bij het stelen van advertentieruimte op websites? De
dader heet Gator, en de werkwijze doet denken aan het conflict in 1999 tussen
Monsterboard en Intermediair, twee elkaar beconcurrerende banensites.
Monsterboard had afgesproken met de zoekmachine Vindex, dat iedereen die zocht
op het woord 'intermediair' een advertentie van Monsterboard voorgeschoteld
kreeg. Monsterboard kreeg aanvankelijk in kort geding een verbod van de
rechter, wegens wederrechtelijk gebruik van de merknaam, maar in een
bodemprocedure verloor Intermediair later alsnog.
Gator
is een programma dat consumenten een advertentievenster voor de neus tovert als
aan een bepaalde voorwaarde is voldaan; bijvoorbeeld wanneer de site van een
concurrent van de adverteerder wordt bezocht. Deze website verliest zo
bezoekers en mogelijk omzet. Gator kan zelfs advertenties precies over de
bestaande reclame van een website plakken. zodat het lijkt te gaan om banners
van de site zelf. Daarmee ontneemt Gator de adverteerder kijkers en dus geld.
De bezoeker wordt misleid, omdat hij veronderstelt dat de website zelf deze
advertenties heeft geplaatst. Gator laat zich uiteraard betalen voor deze
wisseltruc, onder andere door Delta Airlines, Sears, Procter & Gamble,
Chrysler, Dell Computer, MSN, Mazda en The New York Times
Hoe
raak je in de klauwen van Gator? Van het gegoochel met advertenties krijg je
pas last als Gator op je eigen pc is geïnstalleerd. Dat gebeurt tijdens de
installatie van software waarin Gator is meeverpakt. Een voorbeeld is
Audiogalaxy, een alternatief voor de uitwisseldienst Napster.
Tijdens
de installatie van Gator kun je van installatie van dit onderdeel afzien, maar
de tekst daarbij is misleidend: 'Gator fills in your online forms and
passwords with just one click.' Dat het surfen erdoor wordt vertraagd, dat
je nóg meer irritante pop-upvensters moet wegklikken en dat er wordt gesjoemeld
met advertenties, wordt niet verteld. Gator noemt dat desgevraagd 'het recht
van de consument' om Gator op zijn desktop te 'vragen'.
Zo
is er ook Toptext, dat extra links projecteert op bestaande sites, ook met het
doel klanten weg te lokken die kennelijk in een bepaald onderwerp zijn
geïnteresseerd. Toptext zit verwerkt in downloadprogramma's als KaZaA en iMesh,
die net als Audiogalaxy op hun beurt daar geld voor vangen.
Zo
zuigen dotcombedrijven elkaars bloed in hun strijd om commercieel
bestaansrecht. Het wachten is op de eerste rechtszaak van een benadeelde site of
adverteerder tegen dergelijke ondernemingen. Internetgebruikers moeten intussen
bij het installeren van gratis software op hun hoede zijn. Wie wil er nou bij
zijn eigen muziekjatwerk met reclame worden lastig gevallen?