Op de bon
Herbert Blankesteijn
Hoe hoog de maximumsnelheid
is, maakt mij niet uit. Lage snelheden zijn beter voor milieu, veiligheid en
doorstroming, maar elke maatschappij krijgt de rotzooi die ze verdient, en om
deze stukjes te schrijven hoef ik toch de deur niet uit.
Wel vind ik: als er een
limiet is, moet je 'm handhaven. Als niet alle regels worden gehandhaafd en
gerespecteerd, weet niemand welke regels serieus moeten worden genomen. (Ik
weet dat regels soms met elkaar in strijd zijn, maar zeker met de
maximumsnelheid is dat niet aan de orde.)
Flitsen werkt niet. Waar
flitspalen staan is bekend; incidentele snelheidscontroles worden, voor zover
de politie ze niet zelf aankondigt, door weggebruikers doorgegeven aan Radio
538 of Business Nieuws Radio, en zo onschadelijk gemaakt.
Er zijn methodes die wel
zouden werken, bijvoorbeeld dat de politie zich zelf aan de verkeersregels
houdt. Als de Porsches uit Driebergen allemaal 120 zouden rijden en consequent
iedere inhaler zouden bekeuren, zou het gauw afgelopen zijn met het jakkeren. Maar
agenten hebben op dit gebied zelf een mentaliteitsprobleem.
Handenwrijvend las ik daarom
de berichten over het gebruik van het Global Positioning System door het
bedrijfsleven, om automobilisten een behoorlijk rijgedrag op te leggen (GPS is
het systeem voor navigatiesystemen in auto's en op schepen). Tot nu toe gebeurt
dit helaas alleen in het buitenland.
Het autoverhuurbedrijf Acme
in Connecticut heeft geprobeerd huurders een boete op te leggen als ze volgens
de GPS-apparatuur harder reden dan 127 km per uur. Begrijpelijk: de eigenaar,
dus de verhuurder, krijgt gedonder met justitie, hard rijden vergroot de kans
op ongelukken, en scheuren is slecht voor de auto. Een en ander stond keurig in
de voorwaarden, die huurders nooit lezen maar wel ondertekenen.
Een huurder die, naast zes
bekeuringen van de politie, drie keer 150 dollar boete van Acme kreeg, spande
een proces aan en won. Dit mocht niet van de wet van Connecticut, omdat er geen
sprake was van schade. Jammer dan. Er zullen vast staten zijn waar het wel mag.
In Ierland gooit verzekeraar
AXA het over een andere boeg. Jonge mannelijke automobilisten betalen standaard
een extra hoge premie (daar zeurt nooit iemand over). Ze krijgen daar een fikse
korting op als ze toestemmen in controle met GPS. De voorzieningen betalen ze
zelf, en dit geld kunnen ze in één jaar terugverdienen met de bonus. Als de
controle onthult dat ze vaker dan twee keer in drie jaar de maximumsnelheid
overtreden, vervalt de korting. Het is een experiment.
Hoewel dit gebracht wordt als
een vrije keus, is het in de praktijk hetzelfde als bij Acme: een boete bij
slecht rijgedrag, in dit geval zelfs bij het weigeren van de (permanente)
snelheidscontrole. Privacybeschermers zullen wel loeien, maar ik vind het
geweldig. Geld verdienen met normaal fatsoen - ik wil ook zo'n ding!