Op de bon

Herbert Blankesteijn

 

Hoe hoog de maximumsnelheid is, maakt mij niet uit. Lage snelheden zijn beter voor milieu, veiligheid en doorstroming, maar elke maatschappij krijgt de rotzooi die ze verdient, en om deze stukjes te schrijven hoef ik toch de deur niet uit.

 

Wel vind ik: als er een limiet is, moet je 'm handhaven. Als niet alle regels worden gehandhaafd en gerespecteerd, weet niemand welke regels serieus moeten worden genomen. (Ik weet dat regels soms met elkaar in strijd zijn, maar zeker met de maximumsnelheid is dat niet aan de orde.)

 

Flitsen werkt niet. Waar flitspalen staan is bekend; incidentele snelheidscontroles worden, voor zover de politie ze niet zelf aankondigt, door weggebruikers doorgegeven aan Radio 538 of Business Nieuws Radio, en zo onschadelijk gemaakt.

 

Er zijn methodes die wel zouden werken, bijvoorbeeld dat de politie zich zelf aan de verkeersregels houdt. Als de Porsches uit Driebergen allemaal 120 zouden rijden en consequent iedere inhaler zouden bekeuren, zou het gauw afgelopen zijn met het jakkeren. Maar agenten hebben op dit gebied zelf een mentaliteitsprobleem.

 

Handenwrijvend las ik daarom de berichten over het gebruik van het Global Positioning System door het bedrijfsleven, om automobilisten een behoorlijk rijgedrag op te leggen (GPS is het systeem voor navigatiesystemen in auto's en op schepen). Tot nu toe gebeurt dit helaas alleen in het buitenland.

 

Het autoverhuurbedrijf Acme in Connecticut heeft geprobeerd huurders een boete op te leggen als ze volgens de GPS-apparatuur harder reden dan 127 km per uur. Begrijpelijk: de eigenaar, dus de verhuurder, krijgt gedonder met justitie, hard rijden vergroot de kans op ongelukken, en scheuren is slecht voor de auto. Een en ander stond keurig in de voorwaarden, die huurders nooit lezen maar wel ondertekenen.

 

Een huurder die, naast zes bekeuringen van de politie, drie keer 150 dollar boete van Acme kreeg, spande een proces aan en won. Dit mocht niet van de wet van Connecticut, omdat er geen sprake was van schade. Jammer dan. Er zullen vast staten zijn waar het wel mag.

 

In Ierland gooit verzekeraar AXA het over een andere boeg. Jonge mannelijke automobilisten betalen standaard een extra hoge premie (daar zeurt nooit iemand over). Ze krijgen daar een fikse korting op als ze toestemmen in controle met GPS. De voorzieningen betalen ze zelf, en dit geld kunnen ze in één jaar terugverdienen met de bonus. Als de controle onthult dat ze vaker dan twee keer in drie jaar de maximumsnelheid overtreden, vervalt de korting. Het is een experiment.

 

Hoewel dit gebracht wordt als een vrije keus, is het in de praktijk hetzelfde als bij Acme: een boete bij slecht rijgedrag, in dit geval zelfs bij het weigeren van de (permanente) snelheidscontrole. Privacybeschermers zullen wel loeien, maar ik vind het geweldig. Geld verdienen met normaal fatsoen - ik wil ook zo'n ding!