Mobieler, mobielst
Herbert Blankesteijn
In New York is het nu against
the law om anders dan hands free achter het stuur te bellen. Zo ver
komt het hier ook wel, gezien de haatcampagne tegen het mobiel bellen. Maar
intussen presenteert Volkswagen een Golf eGeneration, met behalve een
ingebouwde telefoon (met carkit), ook een handcomputer met internetverbinding.
Zie www.volkswagen.de/golf/egen.htm. Wie is er nou gek?
Er zijn processen geweest
tegen mensen die bellend een ongeluk veroorzaakten. Terecht - je moet je aan de
regels houden en veilig rijden. Maar heeft dat met bellen te maken? Nee, veilig
rijden moet altijd, ongeacht wat je aan het doen bent. De enige vraag bij een
ongeval is: wie heeft zich niet aan de regels gehouden? De kwestie of bellen,
surfen of mailen de oorzaak is van het overtreden van de verkeersregels, is
irrelevant.
Mobiel bellen heeft de plaats
ingenomen van roken. Zelfs het zichtbaar (en niet hoorbaar) bellen,
bijvoorbeeld achter het stuur, wekt ergernis op. De mobiele beller zal hangen.
Wetgevers moeten zich afvragen of mobiel bellen werkelijk gevaarlijk is, en
riskanter dan andere bezigheden achter het stuur. Anders is een verbod een
goedkope verkiezingsstunt. De volgende activiteiten zijn net zo goed gevaarlijk
als bellen zonder carkit:
= Bellen mét carkit. De inhoud van
het gesprek eist de aandacht op.
= Nummers kiezen.
= Smsjes en e-mail lezen en
schrijven.
= Sites op internet en
WAP-diensten raadplegen.
= Sigaretten, cd's of een
zonnebril opzoeken.
= Zenders zoeken op de radio.
= Plattegrond of wegenkaart
bestuderen.
= Navigatiesysteem gebruiken.
= Tv kijken (komt voor onder
vrachtwagenchauffeurs).
= 20 uur rijden naar een
vakantieadres.
= Eten en drinken.
= Ruziënde kinderen uit
elkaar halen.
= Parkeren om veilig te
bellen. Heeft in de VS een bestuurder het leven gekost.
Bij telefoneren blijven de
ogen tenminste op de weg gericht. Dat geldt niet voor de meeste punten van deze
lijst. De schuld geven aan het vasthouden van het toestel is verwijtbaar
gevaarlijk verkeersgedrag van politici.
De volgende maatregelen maken
autorijden echt veiliger: sensors voelen of de bestuurder met twee schouders
tegen de stoelleuning zit en met twee handen aan het stuur. Is dat niet het
geval gedurende meer dan drie seconden (je moet even de radio kunnen
aanzetten), dan neemt de snelheid van het voertuig langzaam af - zodanig dat
achteropkomend verkeer niet in moeilijkheden komt. De mobiele telefoon wordt
gestoord zolang de sleutel in het contact zit. IBM schijnt bezig te zijn met
een sprekend systeem dat de automobilist ondervraagt en zo zijn fitheid meet.
Kan mooi draaien op de computer in die nieuwe Golf. Waarnemen of de ogen open
en op de weg gericht zijn, kan natuurlijk ook. Te suf? Auto weigert dienst. Kun
je meteen bellen. De werking van deze voorzieningen wordt bij elke APK-beurt
gecontroleerd.
Geen populaire maatregelen,
maar minder dan dit is kiezersbedrog.