Mobieler, mobielst

Herbert Blankesteijn

 

In New York is het nu against the law om anders dan hands free achter het stuur te bellen. Zo ver komt het hier ook wel, gezien de haatcampagne tegen het mobiel bellen. Maar intussen presenteert Volkswagen een Golf eGeneration, met behalve een ingebouwde telefoon (met carkit), ook een handcomputer met internetverbinding. Zie www.volkswagen.de/golf/egen.htm. Wie is er nou gek?

 

Er zijn processen geweest tegen mensen die bellend een ongeluk veroorzaakten. Terecht - je moet je aan de regels houden en veilig rijden. Maar heeft dat met bellen te maken? Nee, veilig rijden moet altijd, ongeacht wat je aan het doen bent. De enige vraag bij een ongeval is: wie heeft zich niet aan de regels gehouden? De kwestie of bellen, surfen of mailen de oorzaak is van het overtreden van de verkeersregels, is irrelevant.

 

Mobiel bellen heeft de plaats ingenomen van roken. Zelfs het zichtbaar (en niet hoorbaar) bellen, bijvoorbeeld achter het stuur, wekt ergernis op. De mobiele beller zal hangen. Wetgevers moeten zich afvragen of mobiel bellen werkelijk gevaarlijk is, en riskanter dan andere bezigheden achter het stuur. Anders is een verbod een goedkope verkiezingsstunt. De volgende activiteiten zijn net zo goed gevaarlijk als bellen zonder carkit:

 

= Bellen mét carkit. De inhoud van het gesprek eist de aandacht op.

= Nummers kiezen.

= Smsjes en e-mail lezen en schrijven.

= Sites op internet en WAP-diensten raadplegen.

= Sigaretten, cd's of een zonnebril opzoeken.

= Zenders zoeken op de radio.

= Plattegrond of wegenkaart bestuderen.

= Navigatiesysteem gebruiken.

= Tv kijken (komt voor onder vrachtwagenchauffeurs).

= 20 uur rijden naar een vakantieadres.

= Eten en drinken.

= Ruziënde kinderen uit elkaar halen.

= Parkeren om veilig te bellen. Heeft in de VS een bestuurder het leven gekost.

 

Bij telefoneren blijven de ogen tenminste op de weg gericht. Dat geldt niet voor de meeste punten van deze lijst. De schuld geven aan het vasthouden van het toestel is verwijtbaar gevaarlijk verkeersgedrag van politici.

 

De volgende maatregelen maken autorijden echt veiliger: sensors voelen of de bestuurder met twee schouders tegen de stoelleuning zit en met twee handen aan het stuur. Is dat niet het geval gedurende meer dan drie seconden (je moet even de radio kunnen aanzetten), dan neemt de snelheid van het voertuig langzaam af - zodanig dat achteropkomend verkeer niet in moeilijkheden komt. De mobiele telefoon wordt gestoord zolang de sleutel in het contact zit. IBM schijnt bezig te zijn met een sprekend systeem dat de automobilist ondervraagt en zo zijn fitheid meet. Kan mooi draaien op de computer in die nieuwe Golf. Waarnemen of de ogen open en op de weg gericht zijn, kan natuurlijk ook. Te suf? Auto weigert dienst. Kun je meteen bellen. De werking van deze voorzieningen wordt bij elke APK-beurt gecontroleerd.

 

Geen populaire maatregelen, maar minder dan dit is kiezersbedrog.