Kalkarheffing

Herbert Blankesteijn

 

Heeft u het gehoord? Xoip is niet meer gratis. Xoip is een internetbedrijf, dat ooit is begonnen met het aanbieden van gratis faxontvangst. Je kreeg een gratis faxnummer, en Xoip stuurde de fax als computerbestand naar je mailadres. Later kon dit nummer ook werken als antwoordapparaat (een geluidsbestand in je e-mail), kon de computer je e-mail voorlezen, en mocht je gratis SMS-en.

 

Betaal ik daarvoor een riks per week? Nee natuurlijk. Dit is leuk zolang het niks kost. Ik SMS me suf, maar er is niet één belangwekkende tekst bij. Al zulke ondernemingen storten in zodra de gebruikers moeten betalen.

 

Ik zeg dat zonder leedvermaak. Het is een feit, zoals is gebleken toen het internettijdschrift Slate en de reisplanner voor het openbaar vervoer 9292ov.nl probeerden klanten te laten betalen. Dan niet, zegt de klant, en hij loopt weg. Zelf heb ik het ook ervaren. Toen een rubriek die ik schrijf op internet dreigde te worden opgeheven, heb ik de lezers gevraagd wie een kwartje per keer zou betalen. Niemand. En ze hebben groot gelijk. Zoals iemand schreef: er blijft genoeg gratis leesvoer over. En anders kun je altijd nog een wandeling maken, met je kinderen spelen of naar de kroeg, ben ik geneigd eraan toe te voegen.

 

Zo heb ik ook abonnee-tv gratis mogen proberen. Zodra ik moest kiezen tussen betalen of de set-top box terugbrengen, heb ik uiteraard het laatste gedaan. Betaalde, interactieve, digitale of wat voor nieuwerwetse tv ook, is een grap zolang er 25 gratis kanalen zijn, en videorecorders voor het opnemen van de leuke dingen die je mist. Overigens, als álle zenders achter de decoder verdwijnen, schaf ik het toestel gewoon af. Het wordt namelijk altijd duurder. Die twee tientjes per maand voor de kabel vind ik wel ongeveer de limit.

 

Directeur De Goede van Casema pleit nu in De Volkskrant voor een verhoging van het kabeltarief, zodat hij verder kan investeren in digitale diensten. Anders komen deze er niet en kan Endemol straks geen interactieve formats proberen. Dat is een torenhoog, wijdverbreid en taai misverstand: als iets technisch mogelijk is, zal er wel een markt voor zijn. De Goede wil zelfs een stimuleringsfonds voor digitale tv. Het lijkt wel een Kalkarheffing. De wetgever zou bepalen dat een technologie er moet komen en de consument, of die interesse heeft of niet, mag het geld ervoor ophoesten. Nee meneer de Goede, als u winst denkt te kunnen maken, doet u de investeringen maar. Het is uw taak om verstandig na te denken over de kosten en over de tijd en het geld die de consument ter beschikking heeft.

 

Er zijn genoeg experimenten en genoeg mislukkingen geweest, en het is nu wel duidelijk. We willen dat speelgoed wel, maar alleen voor niks. Het is niet belangrijk genoeg. Einde discussie.