Kalkarheffing
Herbert Blankesteijn
Heeft u het gehoord? Xoip is niet meer gratis. Xoip is een
internetbedrijf, dat ooit is begonnen met het aanbieden van gratis
faxontvangst. Je kreeg een gratis faxnummer, en Xoip stuurde de fax als
computerbestand naar je mailadres. Later kon dit nummer ook werken als
antwoordapparaat (een geluidsbestand in je e-mail), kon de computer je e-mail
voorlezen, en mocht je gratis SMS-en.
Betaal ik daarvoor een riks per week? Nee natuurlijk. Dit is leuk zolang
het niks kost. Ik SMS me suf, maar er is niet één belangwekkende tekst bij. Al
zulke ondernemingen storten in zodra de gebruikers moeten betalen.
Ik zeg dat zonder leedvermaak. Het is een feit, zoals is gebleken toen
het internettijdschrift Slate en de reisplanner voor het openbaar vervoer
9292ov.nl probeerden klanten te laten betalen. Dan niet, zegt de klant, en hij
loopt weg. Zelf heb ik het ook ervaren. Toen een rubriek die ik schrijf op
internet dreigde te worden opgeheven, heb ik de lezers gevraagd wie een kwartje
per keer zou betalen. Niemand. En ze hebben groot gelijk. Zoals iemand schreef:
er blijft genoeg gratis leesvoer over. En anders kun je altijd nog een
wandeling maken, met je kinderen spelen of naar de kroeg, ben ik geneigd eraan
toe te voegen.
Zo heb ik ook abonnee-tv gratis mogen proberen. Zodra ik moest kiezen
tussen betalen of de set-top box terugbrengen, heb ik uiteraard het laatste
gedaan. Betaalde, interactieve, digitale of wat voor nieuwerwetse tv ook, is
een grap zolang er 25 gratis kanalen zijn, en videorecorders voor het opnemen
van de leuke dingen die je mist. Overigens, als álle zenders achter de decoder
verdwijnen, schaf ik het toestel gewoon af. Het wordt namelijk altijd duurder.
Die twee tientjes per maand voor de kabel vind ik wel ongeveer de limit.
Directeur De Goede van Casema pleit nu in De Volkskrant voor een
verhoging van het kabeltarief, zodat hij verder kan investeren in digitale
diensten. Anders komen deze er niet en kan Endemol straks geen interactieve
formats proberen. Dat is een torenhoog, wijdverbreid en taai misverstand:
als iets technisch mogelijk is, zal er wel een markt voor zijn. De Goede wil
zelfs een stimuleringsfonds voor digitale tv. Het lijkt wel een Kalkarheffing.
De wetgever zou bepalen dat een technologie er moet komen en de consument, of
die interesse heeft of niet, mag het geld ervoor ophoesten. Nee meneer de
Goede, als u winst denkt te kunnen maken, doet u de investeringen
maar. Het is uw taak om verstandig na te denken over de kosten en over de tijd
en het geld die de consument ter beschikking heeft.
Er zijn genoeg experimenten en genoeg mislukkingen geweest, en het is nu
wel duidelijk. We willen dat speelgoed wel, maar alleen voor niks. Het is niet
belangrijk genoeg. Einde discussie.