Propaganda
Herbert
Blankesteijn
Het
Electronic Highway Platform Nederland (EPN) is een propaganda-organisatie voor
internet. Achter deze club met de neutrale naam zitten bedrijven als Microsoft,
KPN, Siemens, Ericsson, Symantec, Cap Gemini, Casema en UPC, zoals op
www.epn.net keurig wordt vermeld.
Propaganda
mag. De genoemde bedrijven maken ook reclame voor eigen producten, en het
aanprijzen van iets schimmigs als internet vind ik dan nog vrij onbaatzuchtig.
Maar als ik op internet lees: 'Meerderheid van Tweede Kamer is voor online
stemmen', en een onderzoek van EPN blijkt de bron, dan word ik achterdochtig.
Hoe weten ze dat? De nieuwssites die ik raadpleeg (bijvoorbeeld Automatisering
Gids en Nu.nl) geven snel uitsluitsel. Alle Kamerleden zijn via e-mail aangeschreven,
en ongeveer een derde heeft gereageerd.
Les
1 uit How to lie with statistics:
Nonrespons. Les 2: Zelfselectie. 'Een schriftelijke enquête heeft uitgewezen
dat 99,3 procent van de respondenten met plezier enquêteformulieren invult…'
Hoe zouden de Kamerleden die niet op e-mail reageren, denken over stemmen via
internet?
Wat
zegt het Platform zelf op zijn site? Dat is onthullend. Waar de journalistieke
media het voorzichtig hebben over een 'meerderheid' (wat op basis van de
cijfers de vraag is), maakt EPN geen voorbehoud. 'Tachtig procent kamerleden is
voor stemmen via internet,' kopt het online persbericht. De herkomst van dat
getal wordt met enige gymnastiek verdoezeld. 'Het
onderzoek is in het eerste kwartaal van 2001 door EPN uitgevoerd onder leden
van de Tweede Kamer. Bijna een derde hiervan heeft meegewerkt aan het
onderzoek.' Verder gaat het steeds over Kamerleden die 'deelnamen' of
'meewerkten' aan het onderzoek. Niets over e-mail, representativiteit of
correcties voor nonrespons.
Terwijl je over je over die nonrespons wel iets zinnigs kunt
zeggen. Eind februari bleek precies de helft van de Kamerleden binnen twee
weken te reageren op een testmailtje. SGP (100%), D'66 en PvdA scoorden boven
de 50%, de rest daaronder. De methode van EPN filtert politici behalve op
affiniteit met internet dus ook op politieke voorkeur. Het onderzoek is erger
dan waardeloos.
'Een ruime meerderheid' van de respondenten, dus 25 á 50
Kamerleden, vindt dat de mogelijkheid tot online stemmen al bij de Statenverkiezingen
in 2003 operationeel moet zijn. Dat antwoorden ze op een vraag van EPN. Deze
Kamerleden, en het EPN zelf, beveel ik een rapport aan over online stemmen van
het Internet Policy Institute in de VS, in opdracht van de National Science
Foundation en het Witte Huis. Gepubliceerd op internet twee weken voor het
onderzoek van EPN. Twee citaten: 'The security problems cannot be resolved using even
the most sophisticated technology today.' 'Remote voting from home or the
workplace is not viable in the near future.'
EPN
is zich niet bewust van dodelijke methodologische fouten in het eigen
onderzoek, of verdoezelt deze met opzet. EPN is niet op de hoogte van relevante
uitkomsten die met het eigen onderzoek in strijd zijn - of negeert deze
doelbewust. Les 1 in propaganda voeren: Wees eerlijk
genoeg om serieus te worden genomen. Les 2: Als je manipuleert, zorg dat het
niet uitkomt.