¦¦ internetten

Herbert Blankesteijn

 

Er gaat binnen enkele weken 'flat fee' internet komen, zegt een meneer Akkermans van het bedrijf Webgate in de internetkrant WebWereld. Ik ken Akkermans of Webgate niet, maar ik weet zeker dat het niet waar is.

 

Flat fee (of flat rate) internet betekent internetten voor een vast bedrag per maand. Geen belminuten, geen uurbedrag betalen aan de internetprovider, alleen een paar tientjes per maand, wat je ook doet.

 

Dat zeiden Superweb en Quickonline ook. Beide zijn nu failliet. De oorzaken zijn eenvoudig en logisch. Ten eerste: iederéén wil flat fee, vanaf nu te noemen ¦¦, en daarom wordt elk bedrijf dat dit aanbiedt bestormd door klanten. Gevolg: administratieve chaos, wachtende klanten, foutieve afschrijvingen en aanmaningen, rechtszaken aangespannen door gebruikers.

 

Wil iedereen ¦¦? Dat is niet helemaal juist uitgedrukt. Het zijn juist die mensen die hebben uitgerekend dat dat voordelig zou zijn: zware gebruikers. En ze willen nóg zwaardere gebruikers worden, zonder meer te betalen. ¦¦ biedt die kans.

 

De klanten die toegang krijgen, laten niet meer los. Zelfs als je niet surft is het slim online te blijven, omdat inloggen dan niet meer hoeft. Intussen kost de verbinding de provider wel geld. Andere abonnees krijgen bezettoon, en klagen.

 

De zware gebruikers gaan tekeer als zwervers op een cocktailparty. Ze zorgen dat hun computer altijd iets staat te downloaden: grote softwarepakketten, films, muziek. Het kost niks, en je kunt het altijd deleten. Ik zou het ook doen. Maar hierdoor worden de verbindingen voor iedereen tergend traag. De ¦¦-provider, die zijn plan heeft gebaseerd op het gedrag van abonnees op niet-¦¦ diensten, krijgt onvoorziene kosten en nog meer klachten.

 

Dit heeft zich afgespeeld, met variaties, bij Superweb en bij Quickonline, bij Versatel in Duitsland, dat in september met zijn ¦¦-dienst moest stoppen, en ook bij de kabelproviders Casema en Chello. Chello heeft de hongerigste gebruikers voor de keus gesteld de dataconsumptie te verminderen of een professioneel abonnement te nemen.

 

Elke ¦¦-provider heeft dit soort maatregelen genomen. Superweb beperkte het internetten tot vijftig uur per maand, Quickonline tot vier uur per dag. Het hielp niet. Wish gaat zelfs in zijn experimenten niet verder dan twee uur per dag. Casema hanteert een dataplafond: maximaal één dan wel vier GB per maand. In geen geval is meer sprake van echte ¦¦.

 

Ook niet bij Webgate van Akkermans, dat tarieven voorstelt voor 50, 120 en 240 uur per maand. Er ontstaan dus tariefgroepen naar gebruikspatroon. Het tarief wordt afgeleid van het gemiddelde gebruik in zo'n groep. Dat gebruik is kunstmatig hoog, omdat een vast bedrag daartoe verleidt. Het is als met bewoners van een flat die de stookkosten delen: extra stoken kost een bewoner bijna niks; zuinig zijn loont niet. Flatbeheerders kiezen allang weer voor individueel bemeteren.

 

Daarom wil ik geen vast bedrag. Ik wil ook niet betalen per minuut. Ik betaal liever voor elke byte die ik up- of download. Dan heb ik altijd verbinding, én verdien ik geld als ik mijn gebruik beperk. Welke provider biedt dat?Het is dus net alsH