Het einde van (hier invullen) is helemaal niet nabij

Herbert Blankesteijn

 

Om de paar weken is het raak. Dan wordt het einde van een medium voorspeld. Het einde van het boek, van de krant, van het papier zelfs - dat hebben we allemaal al gehoord. Ze bestaan intussen gewoon nog, net als de bioscoop, de radio en de fax. Meestal gaat het bij dit soort losse flodders om industriële bobo's die iets willen verkopen. Het einde van de pc is vaak voorspeld, bijvoorbeeld door Scott McNealy van Sun en door Larry Ellison van Oracle, die dat deden in het kader van hun gezaag aan de stoelpoten van Bill Gates.

 

Vorige week ging de boboblabla over het Web zelf. George Colony, directeur van Forrester Research, denkt dat het einde van het World Wide Web nabij is. Dat is vaker gezegd, bijvoorbeeld door de jongens uit de mobiele telefonie, en door de makers van internetkoelkasten en zo. Die willen graag dat hún dataverkeer het allerbelangrijkste wordt. Bovendien luistert de pers beter als je rabiate beweringen doet. Of ze ergens op slaan is dan minder interessant. Colony heeft het inderdaad over 'internet appliances' als koelkasten en telefoons, die rechtsreeks en ongemerkt van internet gebruik maken - maar waarom mensen dan minder zouden internetten op het WWW, dat ontgaat mij.

 

Het is ook niet Colony's enige argument. Hij denkt dat mensen zich van het saaie en statische WWW afkeren ten gunste van krant en tv, omdat het Web niet interactief genoeg is. Pagina's van het 'X-Internet' dat hij voorziet, zouden veel meer actieve programmacode moeten bevatten om de gebruiker meer bezig te houden, begrijp ik.

 

Meneer Colony zit verstrikt in een contradictie. Als mensen behoefte hebben aan meer interactiviteit, gaan ze toch niet naar krant en tv? Dan zou je een trek moeten waarnemen naar de meest interactieve sites van het moment, maar daar is naar mijn idee geen sprake van. Volgens mij hebben de computeraars juist tabak van alle Flash en invulformulieren en pop-up-vensters en foutmeldingen en u-moet-nog-een-plugin-downloaden en Enter-this-site en wat-is-uw-wachtwoord en visit-our-sponsors en teken-ons-gastenboek en al dat interactieve gezeik. En natuurlijk hebben ze hun buik vol van het wachten op pagina's die door de interactieve elementen een eeuwigheid nodig hebben om op het scherm te komen. Ik denk dat ze snakken naar een avondje géén interactiviteit, maar inactiviteit. Lekker hangen voor de tv en niet hoeven klikken. Wanneer begrijpen de techneuten nou eens dat de mogelijkheid van interactie niet hetzelfde is als de verplichting tot interactie?

 

Lopen mensen dus weg van het WWW? Dat lijkt me niet. De groei in het aantal gebruikers raakt eruit. Dat moest een keer gebeuren. En verder gaan mensen het Web doelgerichter gebruiken. Lukraak surfen en andere onzin laten ze achterwege; ze doen direct wat nuttig of leuk is. Vooral nuttige dingen blijven over: telefoonnummers opzoeken, sms-en, reizen plannen, prijzen vergelijken, mondjesmaat wat kopen, een advertentie plaatsen, oriënteren op een baan, de krant lezen, een zoekopdracht, een programmaatje downloaden. Allemaal best interactief, maar met de huidige technologie goed te doen. Meer hoeft niet per se, ook al is de techniek er. Technisch gesproken zou de krant driedimensionale uitvouwpagina's kunnen hebben, net als sommige kinderboeken, maar dat is onnodig. Technisch gesproken zou extra grote en scherpe HDTV allang kunnen, maar de consument zal het worst wezen, zeker als het duurder is.

 

Het Web dat we kennen verdwijnt niet. Er komen misschien wat nieuwtjes, er komen andere vormen van internetgebruik bij, maar het Web is te handig om nu al te begraven. Het krijgt een eigen plekje, tussen krant, boek, telefoon, bioscoop, tv, en radio.

 

Sommige onderdelen van het Web verdwijnen wel, zoals ook individuele kranten, tijdschriften en omroepen soms ophouden te bestaan. Deze column is een voorbeeld. Hoewel er nog een paar onzekere factoren zijn, is het vrijwel zeker dat de column in de huidige vorm verdwijnt. Mocht ik ergens iets vergelijkbaars gaan doen, dan vindt u mij wel. Op het Web.