Flutvirusmaker

Herbert Blankesteijn

 

Sjongejonge wat een hacker, die jongen die zich OnTheFly noemt en het Anna Kournikova-virus de wereld in heeft geslingerd. Op zijn homepage (http://members.tripodnet.nl/on_the_fly/index.html) heeft hij toegegeven dat hij niet kan programmeren, en dat hij het virus heeft gemaakt met een 'Visual Basic Worm Generator', een volautomatische virusmaker. Vergelijk het met een koffieautomaat. Het programma vraagt: koffie of chocola? Melk en suiker? En als je alles hebt ingevoerd wat je wilt, doe je een muntje in de gleuf en komt het virus eruit rollen. Werkelijk klasse, om zo een virus te maken.

 

Onthullend is het volgende detail. Het Anna Kournikova-virus stuurt op 26 januari je browser naar de computerwinkel www.dynabyte.nl. Waarom die site? Tja, zegt OnTheFly op zijn homepage in kreupel Engels, ik moest een site invullen en er lag een bonnetje voor mijn neus omdat ik net wat bij Dynabyte had gekocht. Zo'n figuur vindt het dus zijn taak om aan te tonen dat mensen nog steeds blindelings op attachment klikken, en zo iemand kan dus over de hele wereld consternatie veroorzaken. Je vraagt je af wie er dommer is: zij die het attachment openen of hijzelf.

 

Alles was vroeger beter, vandalisme ook. Toen opa jong was, een jaar of tien geleden, moest je om een virus te maken, de computer van binnen en van buiten kennen. Virussen werden geschreven in machinetaal en moesten zich verstoppen in programmabestanden of in de bootsector van schijven. De levenscyclus kwam erop neer dat bij het openen van een geïnfecteerd programma of een besmette schijf het virus zichzelf naar het werkgeheugen kopieerde, een daar ging zitten wachten op het volgende programma of de volgende schijf die werd gelezen, om die dan te infecteren. Al deze reflexen moesten zitten in een programma van een paar kilobyte - virtuoos programmeerwerk was nodig.

 

Virussen verspreidden zich in principe via diskettes. Dat kostte tijd. Dat betekende dat een virus zich lang moest schuilhouden. Een virus dat meteen een ravage zou aanrichten, zou worden ontdekt of zichzelf om zeep helpen, voordat het zich had kunnen verspreiden. Eerst voorplanten, dan vervelend doen, was het parool, en voor de virusmakers in die tijd was er geen instant gratification.

 

De virussen van de afgelopen anderhalf jaar zijn mailvirussen. Het zijn macro's of scripts, wat betekent dat ze gemaakt kunnen worden door gevorderde gebruikers van programma's als Word en Excel - in principe door iedereen die bereid is een beetje moeite te doen. Als je 'geluk' hebt, brengen ze de wereld in rep en roer binnen 24 uur nadat je ze hebt losgelaten. Je kunt het jezelf nog makkelijker maken door een bestaand virus te nemen en daar een kleinigheid aan te veranderen. Ik heb zelf de programmacode van verschillende virussen in nieuwsgroepen en op het web gevonden (of ik kreeg ze van kennissen via de mail L). Met wat editen valt daar wel iets van te maken dat ontsnapt aan een virusscanner, ook zonder dat je Visual Basic, de taal van de macro's en de scripts, beheerst.

 

Maar de vooruitgang valt niet tegen te houden en zodoende kunnen nieuwe virussen nu gemaakt worden door iedere oen die de 'Visual Basic Worm Generator' op het web kan vinden en downloaden. Als je je de vroegere, zelf programmerende hackers voorstelt als kunstenaars die ruiten ingooiden met zelfgemaakte, prachtig vormgegeven beeldhouwwerken, zijn de script kiddies van nu hooligans die met stoeptegels gooien, maar dat alleen kunnen als iemand de stenen alvast in keurige stapels heeft klaargelegd, anders krijgen ze vuile handen. En zo'n luie minkukel durft zijn gerotzooi ook nog met een ideologisch sausje te overgieten, alsof hij eigenlijk bezig is te ijveren voor een betere wereld, met uitsluitend ramen van gepantserd glas.

 

Het Anna Kournikova-virus heeft verder laten zien dat het succes van een virus niet meer afhangt van welke technische eigenschap dan ook. Het gaat om een verleidelijke tekst in de subjectregel van een mail, of om een nieuwsgierig makende bestandsnaam voor het attachment. Een koffieautomaat bedienen en een slagzin bedenken, dat is het enige wat je moet kunnen om succes te hebben als virusmaker.