Hoe
houden we de pc aan het werk?
Herbert
Blankesteijn
De
pc is af. Hij kan taken doen die vroeger op andere manieren werden gedaan:
typen, faxen, post versturen, muziek afspelen enzovoorts. Het is voor
softwaremakers moeilijk om nog nieuwe dingen te verzinnen, en de nieuwtjes
worden almaar pietluttiger. De tekstverwerker was een revolutie, de
spellingchecker was niet meer dan een verbetering, en het selling point van de nieuwe versie van Office is, dat de menu's
zichzelf reorganiseren. Windows 95 was een revolutie, Windows 98 een
verbetering, en de enige reden om Windows Me te kopen is het feit dat het op
een nieuwe pc zit.
Waarom
zou je nog een nieuwe pc nemen? Zelf gebruik ik hardware van twee jaar oud
(netwerkkaarten, scsikaart en zipdrive zelfs drie jaar) met software die een
jaar of twee oud is, soms ouder. Mijn Winamp en MusicMatch zijn de drie
gepasseerd. Ze werken perfect en doen wat ik wil. Nieuwe versies zitten vol
ballast en zijn dus langzamer. Windows Media Player en Real Player zijn van die
dikke padvindersmessen geworden waar ik niet mee overweg kan. Met Internet
Explorer 5 (1999) heb ik op internet geen problemen; misschien zou IE 4 ook wel gaan. Word 2.0 (1993) zou mijn ideale
tekstverwerker zijn, als er niet zoveel nieuwe, overbodige bestandsformaten
waren gekomen. Het moeilijkste wat ik op een pc doe is cd's branden, en dat kan
al vanaf een Pentium 120 met 16 MB werkgeheugen en Windows 95.
Het
is niet zo vreemd dat onder deze omstandigheden de pc-markt inzakt. De
computerindustrie zoekt zich suf naar toepassingen die iedereen wil hebben, en
waar snellere computers voor nodig zijn. Ze zoeken dat bijvoorbeeld in werken
met video. Daarom zit er gereedschap in Windows Me voor videobewerking. Helaas
willen mensen geen video monteren. In 1997 heb ik al pc's gezien met ingebouwde
voorzieningen daarvoor, en die hebben het ook niet gehaald. Het punt met video
is, dat het tijd vreet. Je moet opnamen maken, deze bekijken, ze in de pc
laden, weer bekijken, eventueel bewerken, en er dan iets mee doen, zoals
mailen, terugschrijven naar band, of op cd opslaan. Behalve dat dat allemaal
veel tijd kost, moet je veel weten over de computer en over videotechniek. Dat
zal niet veranderen; kijk naar de videorecorder die ook niet simpel wil worden.
Het is met video net als met foto's: mensen willen foto's maken en ze bekijken,
maar het gros staat niet te springen om ze te bewerken.
Microsoft
zou graag zien dat we onze pc's gaan toespreken en dicteren. En Intel trouwens
ook, want dat zou de vraag naar snelle processors een flinke zet geven. Ze
kunnen het vergeten. Na tien jaar ontwikkelingswerk werkt het nog altijd niet
goed. Pas heb ik het geprobeerd. VoiceXpress, de spraakherkenningssoftware van
het arme Lernout & Hauspie, haalde me het bloed onder de nagels vandaan,
terwijl ik vanwege mijn muisarmen beslist gemotiveerd was om ermee te werken.
Ik had speciaal 64 MB bijgekocht. Maar nee: correctiewerk, vastlopers,
ergernis. FreeSpeech Browser van Philips, waarmee je kunt surfen met behulp van
gesproken commando's, kon zelfs de paar commmando's die hij geacht werd te
herkennen niet verstaan. De techniek zal verbeteren, jaja, dat zeggen ze al zo
lang. En bovendien: muisklikken en toetsen zijn minder hinderlijk voor de
omgeving, en bij het commanderen van de computer domweg sneller.
Het laatste nieuwtje is: een driedimensionale interface. Microsoft werkt aan een desktop in de vorm van een gang, waar je de geopende bestanden en programma's aan de muren hangt. Twee andere bedrijven, waaronder het Maastrichtse Vimana, doen ook pogingen in die richting. Zonde van de moeite. 3D werkt niet. Allerlei pogingen tot 3D-interfaces zijn opgegeven, zoals de winkelstad van Macropolis. 3D maakt het moeilijker, niet makkelijker; daarom is het geschikt voor spelletjes. Maar als we spelletjes willen spelen nemen we wel een spelletje; bij serieus werk op de computer willen we geen flauwekul.
In
plaats van nieuwe dingen te verzinnen, moeten Microsoft, Intel en consorten de
pc maar eens betrouwbaarder maken. Alles
hetzelfde, alleen stabieler! - dat zou het prachtig doen in de reclame.