Nieuwe domeinnamen waardeloos voor burgers
Herbert Blankesteijn
Vanaf 15 november kunnen particulieren in Nederland een domeinnaam op
internet registreren. Domeinnamen zijn constructies als: naam.nl die iemands
grondgebied op internet aanduiden. Wie de domeinnaam naam.nl bezit, heeft
mailadressen van de gedaante voornaam@naam.nl, en een website met het adres
www.naam.nl.
Tot nu toe was het alleen bedrijven toegestaan om domeinnamen te
registreren. Particulieren moesten onder dak zien te komen bij een
internetprovider of hostingbedrijf. Ze kregen e-mailadressen als naam@provider.nl
en weblokaties als www.provider.nl/naam of www.naam.provider.nl - namen die
lastig zijn in het gebruik, omdat ze moeilijk te onthouden zijn. Wie de
vergelijking in gedachten houdt met onroerend goed, ziet in hoe onterecht dat
was. Alsof particulieren hun woonruimte alleen maar mogen huren, terwijl
bedrijven mogen kopen. Veel particulieren zijn dan ook uitgeweken naar adressen
in de VS, waar niet moeilijk wordt gedaan, en hebben een eigen domein
geregistreerd dat eindigt op '.com'. Wie toevallig als eenmansbedrijf opereerde
kon door de mazen van het net glippen en een Nederlands domein op naam van 'de
zaak' registreren. Het is voorgekomen dat mensen een leeg bedrijf bij de Kamer
van Koophandel registreerden om een waardevolle domeinnaam te kunnen
vastleggen.
De roep om nl-domeinen voor privépersonen heeft lang geklonken, en de
kogel is nu dus door de kerk. Maar dat wil niet zeggen dat het probleem is
opgelost. SIDN, de Stichting Internet Domeinreigistratie Nederland, heeft
beslist dat burgers domeinnamen krijgen met drie extra cijfers, te weten
naam.xyz.nl, waarbij xyz een getal van 100 tot en met 999 kan zijn. De
aanvrager kan zelf een voorkeur voor een getal uitspreken; doet hij dat niet of
is het gewenste getal al vergeven, dan kent SIDN een willekeurig getal toe. Ook
mogen particulieren maar één naam registreren, terwijl er voor bedrijven geen
limiet is.
Dit is een bijzonder vervelende regeling waar de particulier niets aan
heeft. De voorgestelde domeinnamen zijn voor particulieren onbruikbaar. Wie een
eigen domeinnaam wil, is vooral uit op gemak. Een korte naam, zonder
overbodigheden, die makkelijk te onthouden is. De constructie met de extra
cijfers voldoet daar op geen enkele manier aan.
Waarom vindt de SIDN de cijfers nodig? De stichting vindt dat het
verschil tussen websites van particulieren en die van bedrijven duidelijk moet
zijn. Maar het is de taak van SIDN helemaal niet daarvoor te zorgen. De SIDN
verdeelt de beschikbare ruimte op internet. Hoe bedrijven en burgers zich
presenteren is hun eigen zaak. Uiteraard moeten ze in hun zakelijke relaties
voldoen aan regels die de overheid stelt, maar de SIDN heeft daar geen taak in.
Een tweede reden van de SIDN om cijfers toe te voegen, is het gebrek aan
geschikte domeinnamen. Met de extra cijfers wordt het aantal beschikbare namen
verduizendvoudigd. Volgens directeur Boswinkel van SIDN in het weekblad Carp:
'Anders zou de eerste die jansen.nl registreert, die mogelijkheid aan iedereen
ontnemen.' Boswinkel bewijst hiermee zijn zaakjes niet te kennen. Zoals
iedereen op internet zelf kan vaststellen is jansen.nl inderdaad geregistreerd
door de eerste Jansen die ten tonele is verschenen - toevallig iemand die er
een eenmanbedrijf op nahoudt, en die dus kon doen wat een privéversoon op dat
moment niet kon.
Daarmee is aangetoond dat de
overwegingen die SIDN aanvoert in verband met particulieren, net zo goed gelden
voor bedrijven. Talloze BV's, NV's, VOF-en, eenmansbedrijven en maatschappen
met de naam Jansen zullen achter het net hebben gevist. Het is meten met twee
maten om particulieren met extra cijfers op te zadelen en bedrijven niet.
Sterker, de huidige schaarste aan bruikbare domeinnamen is voor een deel
veroorzaakt doordat bedrijven als Namespace, Geldersch Beheer, Venster,
Domeinbeurs en Bevelander ongelimiteerd namen hebben mogen vastleggen, met als
doel deze met winst door te verkopen. Tienduizenden van deze namen liggen
ongebruikt, maar niemand kan ze gebruiken omdat de domeinkaper ze vasthoudt.
Aan deze praktijk, makkelijk tegen te gaan met een limiet op het aantal
domeinnamen van één bedrijf, heeft SIDN nooit iets willen doen.
Je hoeft verder geen
rekenwonder te zijn om te snappen dat met de cijfers 100 tot en met 999 niet
alle Jansens een domeinnaam jansen.xyz.nl kunnen krijgen. En waar een Pieter
Albert Jansen met een eenmansbedrijfje nog duizenden creatieve oplossingen kan
proberen, zoals pieterajansen.nl of ikbenpietjansen.nl, wordt de particulier
straks in alle gevallen afgestraft met drie gedrochtelijke cijfers - ook als
deze onnodig zijn - die elke slimme oplossing moeilijk te onthouden en dus
onbruikbaar maken. Om een vergelijking met telefoonnummers te maken: het is
alsof gewone burgers alleen nummers kunnen krijgen die extra lang zijn, terwijl
de makkelijke nummers voor bedrijven zijn gereserveerd. De nieuwe domeinnamen
zijn zelfs slechter dan namen volgens het schema www.naam.provider.nl, die bij
veel internetaanbieders zonder extra kosten te krijgen zijn. Een
SIDN-domeinnaam is alleen via een tussenpersoon te krijgen (doorgaans een
provider) en kost dan 50 á 100 gulden per jaar voor registratie alleen, en met
de gebruikskosten meegerekend een veelvoud.
Voor een fatsoenlijke
domeinnaam blijft de particulier dus aangewezen op adressen in het .com, .org
en .net-gebied. Deze zijn met behulp van een creditcard via internet te
registreren op https://www.domainregistry.com of http://www.nic.com. Een gratis
com-domein is verkrijgbaar bij bijvoorbeeld namezero.com maar biedt zeer
beperkte faciliteiten en gaat gepaard met reclameboodschappen. Verder kunnen op
http://www.v3.com homepages met een moeilijk adres worden voorzien van een
makkelijk 'doorschakel-adres' als http://surf.to/pietjansen. Wie geen prijs
stelt op reclame betaalt hiervoor 40 gulden per jaar, wat aanzienlijk goedkoper is dan
het exploiteren van een eigen domein.