Nieuwe domeinnamen waardeloos voor burgers

Herbert Blankesteijn

 

Vanaf 15 november kunnen particulieren in Nederland een domeinnaam op internet registreren. Domeinnamen zijn constructies als: naam.nl die iemands grondgebied op internet aanduiden. Wie de domeinnaam naam.nl bezit, heeft mailadressen van de gedaante voornaam@naam.nl, en een website met het adres www.naam.nl.

 

Tot nu toe was het alleen bedrijven toegestaan om domeinnamen te registreren. Particulieren moesten onder dak zien te komen bij een internetprovider of hostingbedrijf. Ze kregen e-mailadressen als naam@provider.nl en weblokaties als www.provider.nl/naam of www.naam.provider.nl - namen die lastig zijn in het gebruik, omdat ze moeilijk te onthouden zijn. Wie de vergelijking in gedachten houdt met onroerend goed, ziet in hoe onterecht dat was. Alsof particulieren hun woonruimte alleen maar mogen huren, terwijl bedrijven mogen kopen. Veel particulieren zijn dan ook uitgeweken naar adressen in de VS, waar niet moeilijk wordt gedaan, en hebben een eigen domein geregistreerd dat eindigt op '.com'. Wie toevallig als eenmansbedrijf opereerde kon door de mazen van het net glippen en een Nederlands domein op naam van 'de zaak' registreren. Het is voorgekomen dat mensen een leeg bedrijf bij de Kamer van Koophandel registreerden om een waardevolle domeinnaam te kunnen vastleggen.

 

De roep om nl-domeinen voor privépersonen heeft lang geklonken, en de kogel is nu dus door de kerk. Maar dat wil niet zeggen dat het probleem is opgelost. SIDN, de Stichting Internet Domeinreigistratie Nederland, heeft beslist dat burgers domeinnamen krijgen met drie extra cijfers, te weten naam.xyz.nl, waarbij xyz een getal van 100 tot en met 999 kan zijn. De aanvrager kan zelf een voorkeur voor een getal uitspreken; doet hij dat niet of is het gewenste getal al vergeven, dan kent SIDN een willekeurig getal toe. Ook mogen particulieren maar één naam registreren, terwijl er voor bedrijven geen limiet is.

 

Dit is een bijzonder vervelende regeling waar de particulier niets aan heeft. De voorgestelde domeinnamen zijn voor particulieren onbruikbaar. Wie een eigen domeinnaam wil, is vooral uit op gemak. Een korte naam, zonder overbodigheden, die makkelijk te onthouden is. De constructie met de extra cijfers voldoet daar op geen enkele manier aan.

 

Waarom vindt de SIDN de cijfers nodig? De stichting vindt dat het verschil tussen websites van particulieren en die van bedrijven duidelijk moet zijn. Maar het is de taak van SIDN helemaal niet daarvoor te zorgen. De SIDN verdeelt de beschikbare ruimte op internet. Hoe bedrijven en burgers zich presenteren is hun eigen zaak. Uiteraard moeten ze in hun zakelijke relaties voldoen aan regels die de overheid stelt, maar de SIDN heeft daar geen taak in.

 

Een tweede reden van de SIDN om cijfers toe te voegen, is het gebrek aan geschikte domeinnamen. Met de extra cijfers wordt het aantal beschikbare namen verduizendvoudigd. Volgens directeur Boswinkel van SIDN in het weekblad Carp: 'Anders zou de eerste die jansen.nl registreert, die mogelijkheid aan iedereen ontnemen.' Boswinkel bewijst hiermee zijn zaakjes niet te kennen. Zoals iedereen op internet zelf kan vaststellen is jansen.nl inderdaad geregistreerd door de eerste Jansen die ten tonele is verschenen - toevallig iemand die er een eenmanbedrijf op nahoudt, en die dus kon doen wat een privéversoon op dat moment niet kon.

 

Daarmee is aangetoond dat de overwegingen die SIDN aanvoert in verband met particulieren, net zo goed gelden voor bedrijven. Talloze BV's, NV's, VOF-en, eenmansbedrijven en maatschappen met de naam Jansen zullen achter het net hebben gevist. Het is meten met twee maten om particulieren met extra cijfers op te zadelen en bedrijven niet. Sterker, de huidige schaarste aan bruikbare domeinnamen is voor een deel veroorzaakt doordat bedrijven als Namespace, Geldersch Beheer, Venster, Domeinbeurs en Bevelander ongelimiteerd namen hebben mogen vastleggen, met als doel deze met winst door te verkopen. Tienduizenden van deze namen liggen ongebruikt, maar niemand kan ze gebruiken omdat de domeinkaper ze vasthoudt. Aan deze praktijk, makkelijk tegen te gaan met een limiet op het aantal domeinnamen van één bedrijf, heeft SIDN nooit iets willen doen.

 

Je hoeft verder geen rekenwonder te zijn om te snappen dat met de cijfers 100 tot en met 999 niet alle Jansens een domeinnaam jansen.xyz.nl kunnen krijgen. En waar een Pieter Albert Jansen met een eenmansbedrijfje nog duizenden creatieve oplossingen kan proberen, zoals pieterajansen.nl of ikbenpietjansen.nl, wordt de particulier straks in alle gevallen afgestraft met drie gedrochtelijke cijfers - ook als deze onnodig zijn - die elke slimme oplossing moeilijk te onthouden en dus onbruikbaar maken. Om een vergelijking met telefoonnummers te maken: het is alsof gewone burgers alleen nummers kunnen krijgen die extra lang zijn, terwijl de makkelijke nummers voor bedrijven zijn gereserveerd. De nieuwe domeinnamen zijn zelfs slechter dan namen volgens het schema www.naam.provider.nl, die bij veel internetaanbieders zonder extra kosten te krijgen zijn. Een SIDN-domeinnaam is alleen via een tussenpersoon te krijgen (doorgaans een provider) en kost dan 50 á 100 gulden per jaar voor registratie alleen, en met de gebruikskosten meegerekend een veelvoud.

 

Voor een fatsoenlijke domeinnaam blijft de particulier dus aangewezen op adressen in het .com, .org en .net-gebied. Deze zijn met behulp van een creditcard via internet te registreren op https://www.domainregistry.com of http://www.nic.com. Een gratis com-domein is verkrijgbaar bij bijvoorbeeld namezero.com maar biedt zeer beperkte faciliteiten en gaat gepaard met reclameboodschappen. Verder kunnen op http://www.v3.com homepages met een moeilijk adres worden voorzien van een makkelijk 'doorschakel-adres' als http://surf.to/pietjansen. Wie geen prijs stelt op reclame betaalt hiervoor 40 gulden per jaar, wat aanzienlijk goedkoper is dan het exploiteren van een eigen domein.