Pc op school is PR-stunt
Herbert Blankesteijn
Onlangs heeft KPN bij wijze
van PR-stunt één basisschool voorzien van twee miljoen aan moderne
computerspullen, tot chagrijn van veel andere scholen, die het met afdankertjes
van ouders moeten doen. Net toen de verbazing daarover was gezakt, heeft
minister Roger van Boxtel de mening verkondigd, via zijn site op internet en
door middel van een persbericht, dat je eigenlijk bij kleuters al zou moeten beginnen met onderwijs op het gebied
van informatie- en communicatietechnologie (ICT). 'Waarom zou je kinderen wel
leren vingerverven of hutten bouwen en niet leren op een leuke en verstandige
manier met computers om te gaan?'
Sommige misverstanden over de
computer zijn hardnekkig. Een is, dat het mysterieuze apparaten zijn, waarop je
alleen vaardig kunt worden als je er vroeg mee begint. Er zijn veel feiten die
hiermee in tegenspraak zijn. Zo zijn er onder de huidige ICT-ondernemers en
andere whizkids niet of nauwelijks personen die op de basisschool met de
computer hebben kennis gemaakt. Toen de huidige volwassenen daar vertoefden,
waren computers daar te zeldzaam en te duur voor. Nodig is het dus zeker niet.
Het idee dat je als
volwassene niet meer met de computer zou kunnen leren omgaan, wordt
gelogenstraft door de talloze ouderen die op het ogenblik met groot plezier en
succes internetcursussen volgen. Het enige wat je nodig hebt is wat eigen
nieuwsgierigheid (in plaats van een minister of ICT-goeroe die roept dat je de
boot mist) en een beetje tijd - en dat hebben senioren misschien in ruimere
mate dan werkende volwassenen.
Ook is het een vergissing te
denken dat kinderen later iets zullen hebben aan de computerervaring die ze nu
opdoen. Een jonge volwassene van nu zou tien jaar geleden op de basisschool met
de tekstcommando's van MS-DOS hebben moeten werken. Twintig jaar geleden zou
hij hebben moeten programmeren. Misschien een leuke start van een carrière in
de ICT, maar voor de huidige kantoorpraktijk bijvoorbeeld volkomen irrelevant.
Evenzo is het onwaarschijnlijk dat de manier waarop computer-achtige apparaten
nu werken en bediend worden, het einde van het decennium haalt. Daar komt bij
dat de benodigde basisvaardigheden alleen maar makkelijker worden; het zal dus
steeds minder nodig worden om cursussen en dergelijke te volgen, laat staan
rond de computer een schoolvak te bouwen.
De retorisch bedoelde vraag
die Van Boxtel stelt heeft een makkelijk antwoord. Je leert kinderen in de
kleuterklassen geen dingen die ze veel later - zo ooit - pas nodig zouden
kunnen hebben. Je leert ze bijvoorbeeld ook niet autorijden, al worden ze vast
betere automobilisten als ze heel jong beginnen, is dat voor hun
beroepsperspectief gunstig, en zouden ze maar wat graag willen. In de eerste
groepen van de basisschool ligt de nadruk, en hoort deze te liggen, op sociale
en eenvoudige motorische bezigheden als vingerverven of hutten bouwen. De beroemde
oog-handcoördinatie waar makers van pc-spelletjes voor kleuters veelvuldig mee
schermen, hoort daar nadrukkelijk niet bij. Als er iets is wat
computerdebutanten van alle leeftijden (op een enkele politicus na)
onmiddellijk begrijpen, is het wel wat een muis doet. Het potlood en de schaar
zijn voor de oog-handcoördinatie veel belangrijker.
De computer heeft hier en daar op scholen een ondersteunende functie, zoals bij taal-, reken- en aardrijkskundelessen. Dit vergroot de productiviteit van de leerkrachten, zodat daar minder van nodig zijn. Het maken van werkstukken wordt leuker voor de leerling: geen geknoei meer met schaar en lijm, en het resultaat is mooier dan het vroeger zou zijn geweest. Maar of het resultaat in termen van de doelstellingen van het onderwijs ook beter is, is helemaal niet zeker. Is een geduldige digitale assistent per saldo beter dan een behulpzame leerkracht of medeleerling? Leer je door schrijven, tekenen, knippen en plakken met de hand geen belangrijke zaken, al is het maar in motorisch opzicht? Moet je niet leren zoeken in boeken vóór je leert zoeken door op de Enter-toets te drukken? Over het algemeen wordt aangenomen in plaats van aangetoond, dat het antwoord op zulke vragen in het voordeel van de computer uitvalt.
Ik probeer niet de computer
de basisschool uit te praten. Het ding staat daar en zal niet meer weggaan, en
de scholen zelf zullen er wel het beste van weten te maken. Maar het is
griezelig hoe verschillende partijen, schermend met het veronderstelde en
onbewezen nut van de computer, over de ruggen van scholen en leerlingen aan
public relations doen. Bedrijven scoren door met hun hardware voor Sinterklaas te spelen. Ministers scoren door heel
modern ICT te propageren als levenselixer voor elk hoekje van de samenleving.
Scholen scoren met mooie apparaten, want ouders lezen de krant ook, en sturen
hun kinderen liever naar een school waar monitoren van 17 inch staan dan naar
een met schermen van 15 inch. Hoe je het wendt of keert, dit gaat ten koste van
normale schoolse activiteiten. Dat moet wel slecht zijn voor het onderwijs.
[Ik zou het in dit geval op
prijs stellen als duidelijk werd gemaakt dat ik niet de eerste de beste Luddiet
ben. Suggesties:
HB is ICT-columnist voor
Intermediair en Business Nieuws Radio.
HB is auteur en presentator
van PC4U, de komende pc-cursus voor Teleac/NOT.]