Anonimiteit
kan niet meer
Herbert
Blankesteijn
Marianne
van den Boomen is tegen een identiteitsbewijs op internet (Forum 1 december).
Zeker als de informatie die daarin staat, ter beschikking komt van de
commercie. Een verkoper heeft niets te maken met het digitale doopceel van een
klant, en Van den Boomen gaat als klant liever af op de goede naam van haar
leverancier. De consument beschouwt volgens haar een klantenprofiel niet als
nuttig en is niet gediend van op de persoon gerichte reclame. Daarnaast ziet
Van den Boomen een aantal algemene privacybezwaren. Als je niet uitkijkt is het
eind zoek en komt behalve je naam ook je sofinummer, verblijfsvergunning en
euthanasieverklaring erin: 'Er wacht ons ongetwijfeld nog een boel gedonder om
de overheidsinbreuken op de privacy van de burger.'
Dat
de consument zonder douceurtjes niet aan klantenprofielen meewerkt is waar.
Maar verbazend is juist het gemak waarmee iedereen wél zijn hele hebben en
houwen weggeeft als er een gratis T-shirt of korting op een pannenset aan
verbonden is. Mensen zijn ongeïnteresseerd en hebzuchtig, niet privacybewust.
Van
den Boomen beschouwt de credit card als handig alternatief identiteitsbewijs op
internet (weet zij trouwens wat er gedaan wordt met de gegevens over haar
creditcardaankopen?), maar bedrijven denken daar anders over. Volgens recente
onderzoeken vindt de helft van de kaartfraude plaats op internet, en lopen
webwinkels als gevolg daarvan vier procent omzet mis. Veel van die fraude wordt
gepleegd door consumenten zelf, die een impulsaankoop doen en vervolgens hun
eigen transactie ontkennen. Het is niet alleen de pornosector die met deze truc
te maken krijgt. Wangedrag op internet is een groot probleem. Puberjongetjes
die zich vervelen leggen vanaf hun digitale hangplek websites plat, hacken
bedrijven met voorgefabriceerde kraakprogramma's, sturen virussen rond en
schofferen nietsvermoedende bezoekers van chatboxen. Illegale muziek en
software, kinderporno, de lijst is lang. Het is niet correct om te jeremiëren
over mogelijke bedreigingen van het
publiek door overheid of bedrijfsleven, als het werkelijk bestaande misbruik
van de kant van het publiek komt - al is dat dan een vervelende minderheid.
Het
moet maar eens afgelopen zijn met die struikroverij. Als anonimiteit tot teveel
hinder en schade leidt, kan anonimiteit niet meer. Auto's hebben nummerborden
omdat het de maatschappij teveel kost als automobilisten na overtredingen of
ongevallen - om maar te zwijgen van overvallen - anoniem kunnen ontkomen.
Camera's op straat waren ooit manifestaties van Big Brother, totdat James
Bulger, Joes Kloppenborg en Meindert Tjoelker werden doodgeschopt. Nu zijn
camera's een teken van veiligheid. Eindelijk niet meer anoniem, gelukkig.
Het
slechtst denkbare argument voor anonimiteit op internet is, dat het een
eigenschap zou zijn van het medium zelf. Marianne van den Boomen vindt dat het
voorstel om een digitaal paspoort commercieel uit te baten 'haaks staat op de
dynamiek van internet.' Ik vind niet dat de inhoud van een digitaal paspoort,
wat die inhoud ook is, moet worden uitgeleverd aan snelle jongens met opties.
Maar als er zoiets bestaat als 'de dynamiek van internet', is dat dan de hang
naar (gedeeltelijke) anonimiteit die Van den Boomen noemt? Of is het het gemak
waarmee mensen hun gegevens afstaan aan hun internetprovider? Of juist het
exhibitionisme op homepages, al dan niet met webcams? Is het het onbaatzuchtige
van hobbyprogrammeurs die hun zelfgemaakte software weggeven, of het
commerciële instinct van de steenrijke Stephen King, die gewoon ophoudt met
schrijven als zijn lezers via internet niet genoeg geld ophoesten? De dynamiek
van internet is groot en veelzijdig, en als iets er haaks op staat kan het er
evengoed toch deel van uitmaken.
In
het verleden was anonimiteit een eigenschap van de telefoon. Dat kon plezierig
uitpakken, bij bepaalde vormen van hulpverlening bijvoorbeeld, of vervelend, in
het geval van stalkers en hijgers. Nu is er nummerherkenning - die uitgezet kan
worden - en lopen domme hijgers pijnlijk tegen de lamp. Zoals de telefoon nu
werkt, kan ik besluiten niet op te nemen als er iemand belt die zich kennelijk
niet bekend wil maken. Een medium kan veranderen, en wat voor de een een
verslechtering is, is voor de ander een verbetering. Als de anonimiteit op internet
(gedeeltelijk) verdwijnt, komt er iets anders terug - veiligheid - en blijft er
verder genoeg van waarde over.
Hoe
een digitaal paspoort eruit moet zien weet ik niet. Er zullen duizenden
manieren zijn om het te saboteren, in de fase van wetgeving of anders wel in de
digitale wereld, waar per traditie de bad guys het slimst zijn. Het paspoort
moet waarborgen bevatten tegen misbruik door de overheid. Het moet niet de
commercie dienen. Hoe dan ook, het hoeft geen einde te maken aan anonieme
ontmoetingen. Ook in het dagelijks leven kunnen we, met een paspoort op zak,
een nummerbord aan ons voertuig en een onbedekt gezicht, ruimschoots anoniem
zijn. Maar dat herkenbaarheid op internet aan een hoop duister en irritant
gedoe een eind zou maken, en dat het Net daardoor een plezieriger plaats zou
worden, staat vast.