British Telecom is helemaal
hyper
Herbert Blankesteijn
Bij British Telecom zijn ze
gek geworden. Ze denken dat ze het patent hebben op de hyperlink, en ze wilen
er geld uit slaan. Een hyperlink is een verbinding tussen twee pagina's op het
Web, meestal een klikbaar woord of plaatje. De hyperlink is internet.
Wat is er aan de hand: BT
heeft in 1976 octrooi aangevraagd op verbindingen tussen computerteksten die je
nu zou kunnen zien als voorlopers van hyperlinks. Het is in 1989 toegekend en
is nu alleen nog in de VS geldig - tot 2006. BT zelf had het hele octrooi
vergeten tot het drie jaar geleden bij een inventarisatie boven kwam drijven.
En nu wil British Telecom
geld zien, in eerste instantie van Amerikaanse internetaanbieders zoals America
Online. Dat zal ze niet glad zitten; de providers zullen zich met hand en tand
verdedigen. De belangen zijn groot, en BT is aan het verkeerde adres. Het zijn
tenslotte de websites, hun eigenaren, en de surfers die de hyperlinks feitelijk
aanbrengen en gebruiken. Niet de internetaanbieders. En is de claim terecht?
Lijkt de techniek uit het octrooi van BT op de hyperlink van nu? Muizen waren
er nog niet, het World Wide Web ook niet, en klikbare plaatjes zeker niet.
Hoe stelt BT zich dit voor?
Moeten we per klik betalen? Per hyperlink? De gemiddelde internetpagina heeft
er 50! Afrekenen per creditcard? Eerder heeft Compuserve geprobeerd munt te
slaan uit het populaire GIF-formaat voor plaatjes, en Amazon heeft een octrooi
verkregen op een methode om met één klik bestellingen te doen. Beide bedrijven
hebben ingebonden toen internetgebruikers massaal protesteerden. BT kan een
populair doelwit van hackers worden. Dus dat wordt een leuke show. Gratis.