PCM moet Kranten.com imiteren
Herbert Blankesteijn
Marie-José Klaver stelt dat
krantenuitgever PCM weinig van internet begrijpt als dit bedrijf de site
Kranten.com wil verbieden rechtstreeks te verwijzen naar de artikelen van
PCM-kranten. PCM wil dit zogeheten 'diep linken' tegengaan, omdat hiermee de
homepages van de betreffende kranten met de bijbehorende advertenties worden
gepasseerd. Die advertenties dalen zo in waarde, en daarmee de inkomsten die ze
opleveren.
Klaver heeft gelijk dat PCM
onverstandig opereert. De uitgever wil in feite de beste methode om lezers van
dienst te zijn, buiten de wet stellen. Verder stelt zij terecht vast dat
PCM-titels op internet zelf ook van diep linken gebruik maken. Maar in
verschillende opzichten geeft Klaver een te eenvoudige voorstelling van zaken.
Om te beginnen heeft PCM in
de zaak tegen Kranten.com het morele gelijk wel degelijk aan zijn kant.
Kranten.com doet niets anders dan verwijzen naar materiaal van anderen,
voornamelijk naar dat van PCM-kranten. Dat is iets heel anders dan eigen
redactioneel werk verrijken met een diepe link naar bijvoorbeeld de BBC, bij
wijze van digitale voetnoot. Kranten.com is een volstrekte parasiet, temeer
omdat de site altijd in dezelfde kranten blindelings koppen snelt, dus niet
actief op zoek is naar het meest interessante nieuws voor de bezoeker.
Tenslotte plaatst Kranten.com zelf advertenties en verdient dus geld met zijn
jatwerk.
Klaver stelt dat diep linken
ook voor PCM van commercieel belang is. Het brengt lezers van Kranten.com bij
individuele artikelen, die daarmee waarde krijgen voor adverteerders, betoogt
zij. Verder vermeerdert het volgens haar de waarde van PCM-artikelen als deze
zelf diep linken naar aanvullende informatie op internet. Dat dit commercieel
voordeel oplevert is echter lang geen uitgemaakte zaak, want er zijn ook
nadelige effecten. Individuele artikelen van advertenties voorzien is zeer
moeilijk omdat de krant een dag van tevoren nog niet weet wat voor artikelen er
zullen verschijnen. Als het al mogelijk is, maakt dit de acquisitie van
advertenties duurder. De waarde van de eigen voorpagina's lijdt wel degelijk
onder de sluiproute die Kranten.com de nieuwsconsument biedt. En PCM-redacties
geven diepe links bij de eigen artikelen niet om de bedrijfswinst op te voeren,
maar om de lezer te helpen. Er is geen bewijs dat deze manier van doen
profijtelijk is. Het tegenovergestelde is net zo aannemelijk, want de lezer
krijgt de kans de site van de eigen krant te verlaten. Het is denkbaar dat de
PCM-directie en -juristen niet eens op de hoogte zijn van deze handelwijze, die
immers afbreuk doet aan de juridische positie van het concern. In ieder geval
zijn er sites, zoals bijvoorbeeld Automatiseringgids.nl, die zorgvuldig
vermijden te linken naar elders, blijkbaar ook uit commerciële overwegingen.
Bijzonder interessant in dit
verband is een zaak in Groot-Brittannië uit 1997, tussen de krant Shetland
Times en de site Shetland News. Shetland Times had een site naast de krant, met
eigen artikelen. Shetland News linkte diep naar deze artikelen vanaf een pagina
met letterlijk gekopieerde koppen - precies wat Kranten.com ook doet. 'Times' klaagde
'News' aan en in een tussenvonnis bepaalde de Britse rechter dat het kopiëren
van koppen op zichzelf een aantasting was van het auteursrecht. Voordat het tot
een definitief vonnis kwam, troffen de partijen een schikking, waarbij in feite
de 'Times' volledig zijn zin kreeg. De site Shetland News mocht in het vervolg
wel koppen presenteren, en linken naar de Shetland Times, maar deze links
moesten allemaal leiden naar de voorpagina van de site van de Shetland Times -
precies wat PCM wil dat Kranten.com doet. Ook de argumentatie was hetzelfde: de
vermindering van de waarde van de advertenties op de voorpagina van de Shetland
Times-site.
Daarmee is de mening van
Klaver ontkracht dat internet, of het Nederlandse deel daarvan, wel kan sluiten
als 'zomaar' diep linken wordt verboden. Wanneer PCM gelijk zou krijgen, wordt
diep linken een daad waarvoor toestemming nodig is. Als die toestemming niet
wordt gegeven, wordt het leven van de nieuwsconsument op internet iets
moeilijker (meestal één extra klik) maar niet onmogelijk. Bovendien zal deze
toestemming door meer verlichte bedrijven dan PCM, al dan niet stilzwijgend,
wél worden gegeven.
'Wie is opgegroeid met
internet, vindt hyperlinken … vanzelfsprekend …,' schrijft Klaver. Dat kan zo
zijn, maar miljoenen mensen die zijn opgegroeid met internet, vinden het
lukraak kopiëren van auteursrechtelijk beschermd werk als muziek en software,
ook vanzelfsprekend. Daarmee wordt het nog niet toelaatbaar. Of diep linken
zonder toestemming toelaatbaar is, moet nu de rechter uitmaken. En of PCM door
de nieuwsconsument op internet voor zijn verkrampte houding wordt afgestraft,
zien we dan wel weer.
Dat PCM van internet weinig
tot niets begrijpt, staat vast. Een site als Kranten.com kan, na een eventuele
nadelige beslissing van de rechter, gewoon vanuit het buitenland gaan opereren.
De Nederlandse rechter heeft niets te zeggen over sites in Liechtenstein,
Antigua of de Kanaaleilanden, en de Nederlandse internetgebruiker merkt het
verschil niet.
Wat zou PCM dan wel moeten
doen? De oplossing is van een verbluffende eenvoud: jatten van de jatters. Het
is zonneklaar dat Kranten.com in een behoefte voorziet en dat het idee
commerciële perspectieven biedt. Het is op zichzelf een aanfluiting dat PCM,
als eigenaar van vijf landelijke dagbladen met uitgesproken internet-ambities,
er zelf niet op is gekomen. Maar het is nooit te laat. PCM moet niet de
handelwijze van Kranten.com door de rechter laten verbieden, maar juist het
idee kopiëren en een pagina maken waarvandaan het belangrijkste nieuws uit
verschillende kranten makkelijk en snel te vinden is. Met diep linken naar het eigen materiaal kan uiteraard, ook in de
optiek van PCM, niets mis zijn. Daarbij geniet PCM, als bijna-monopolist,
een flink concurrentievoordeel: het bezit de meeste kranten, en kan dus de
verwijzingen als eerste op zijn site hebben staan. Het moet voor een groot en
kapitaalkrachtig bedrijf op deze manier een fluitje van een cent zijn om
vervolgens een kleine rivaal op de advertentiemarkt af te troeven. Een
concurrent kapotmaken doe je op internet niet door je beklag te doen bij de
rechter, maar door een combinatie van betere service aan de consument, slimmer
jatten, en brute financiële kracht.
Een boeiende vraag wordt in
zo'n geval of een PCM-versie van Kranten.com diepe links zou moeten bevatten
naar kranten die geen eigendom zijn van PCM. Dit nalaten zou Kranten.com een
prachtig selling point in handen
geven. Dit doen, zou bijvoorbeeld De
Telegraaf in het geweer kunnen brengen, die tot nu toe in deze kwestie
grijnzend langs de zijlijn staat. De hamvraag is, wat zwaarder weegt: het extra
publiek dat zulke links trekken voor een verzamelsite met krantenkoppen, of het
gevaar dat lezers naar een concurrerende krant gaan. Het antwoord op deze vraag
weet op dit moment niemand.