Op dinsdag 30 mei begint
Euro2000 kaarten te verkopen voor de wedstrijden waar de minste belangstelling
voor is. Dat gaat via een 0900-nummer dat, ondanks het feit dat het derderangs
wedstrijden betreft, de hele dag roodgloeiend staat. Gelukkig stelt de moderne
techniek me in staat het nummer continu en in een hoog tempo te herhalen. Zo
krijg ik tenslotte toegang tot een eindeloos systeem van menu's waarin je
mniuten nodig hebt om met de druktoetsen de wedstrijd van je keuze aan te
wijzen. Tegen de regels wordt niet vermeld dat het nummer een gulden per minuut
kost.
Nu ga ik doorverbonden worden
met een mens, die mijn reservering gaat opnemen, kondigt het syteem aan. Maar:
'Alle operatoren zijn nog steeds in gesprek. Wilt u blijven wachten, druk op
1….'. Ik toets 1; er dreint een wachtmuziekje. Tien seconden later: 'Alle
operatoren zijn nog steeds in gesprek. Wilt u blijven wachten, druk op 1….'. Ik
toets wederom 1. 'Wij danken u voor uw oproep, en tot binnenkort op de
Euro2000-lijn.' En het systeem hangt op.
Perplex sluit ik achter aan,
bons weer een kwartier lang automatisch op de deur, en doorloop nogmaals de
hele procedure. En nog een keer. Met exact hetzelfde resultaat.
Sneu voor mijn zoon van
dertien. Als er straks lege plekken zijn in de stadions, weet u hoe het komt.