Verhalen van verliezers
Herbert Blankesteijn
Hoe gaat de computertechnologie het ondernemen veranderen? Nogal sterk,
zoveel is wel zeker, maar op wat voor manier precies weet niemand. En dat
terwijl het ondernemen op internet allang is begonnen. Toch weten we niet hoe
het zal moeten werken, deels omdat het onduidelijk is of de ondernemingen die
nu succesvol lijken, dat op lange termijn ook zullen zijn, deels omdat de
ervaringen met handel drijven op internet domweg niet worden doorgegeven.
Het is aardig om boeken te vergelijken die in deze leemte proberen te
voorzien. De Droommaatschappij van
Rolf Jensen, directeur van het Copenhagen Institute for Future Studies, is een
merkwaardig boek. Jensen heeft sympathieke ideeën. Zijn boek gaat over
ondernemingen en markten, maar niet op een obligate manier. Zo schrijft hij
over de markt voor 'saamhorigheid, vriendschap en liefde', met als een van de
voorbeelden een bedrijf dat tegen betaling herdenkingswebsites maakt voor
overleden mensen. Hij heeft veel aandacht voor de rol van het gezin in de
moderne samenleving en wat voor behoeften daaromheen zullen ontstaan, en vraagt
aandacht voor 'het verhaal' in een steeds kleiner wordende, door multimedia
gedomineerde wereld.
Hoewel Jensen concrete voorbeelden geeft van succesvolle ondernemingen,
wordt zijn boek ontsierd door zweverigheid. 'In het virtuele bedrijf kennen
werknemers elkaar slechts van naam.' 'Tevens in het verschiet ligt een
stofzuiger die geprogrammeerd is om door het huis te rijden…' Dit zijn
makkelijke extrapolaties, die vijftien jaar of langer geleden ook al zijn
gedaan. Een futuroloog die dit soort voorspellingen doet moet er op zijn minst
bij uitleggen waarom ze eerder niet zijn uitgekomen, en waarom hij ze nu weer
van stal haalt. Jensen wekt de indruk dat hij elk moment over het papierloze
kantoor kan beginnen.
Jensens probleem is dat hij teveel verwacht van de techniek en teveel
aandacht heeft voor succes. Het grote inzicht van Evan Schwarz in Digital Darwinism is, dat de toekomst
wordt bepaald door falen en door het onverwachte. Aan de succesvolle ondernemer
wordt meestal een grootse visie toegeschreven. Schwarz toont met een boek vol
voorbeelden aan dat elke winnaar zit op een berg lijken van verslagen
concurrenten. Hoewel, verslagen… De meeste zakenlieden doen zichzelf de das om.
Niet door domheid, want ze zijn heus niet minder slim dan degene die later de
winnaar zal blijken te zijn. Natuurlijk doen ze dingen die je achteraf 'fouten'
kunt noemen en laten ze iets na wat later de 'beslissende vondst' heet. Uit
Schwarz' relaas blijkt helder dat de meeste ondernemers redelijk en verstandig
zijn, maar dat er dingen zijn die je niet weet voordat je ze geprobeerd hebt.
Wat is er redelijker dan een wagenpark hebben als je kruidenierswaren via
internet verkoopt? Toch blijkt het volgens Schwarz beter om dat uit te
besteden.
Ondernemen op internet evolueert door willekeurige variaties en
natuurlijke selectie. Net als succesvolle soorten hebben winnende ondernemers
meer geluk gehad dan visie. Dat wil niet zeggen dat er van de geschiedenis niet
te leren valt. De verhalen van de verliezers zijn daarbij interessanter dan die
van de winnaars. Dat heeft Schwarz beter begrepen dan Jensen.
Rolf Jensen, De Droommaatschappij. Elmar, f. …; ISBN 90-389-0958-6
Evan Schwartz, Digital Darwinism. Penguin, f. …; ISBN 0-140-28684-5