Een luchtje

Herbert Blankesteijn

 

'Jammer dat we geen geur-tv hebben,' hoor je als er weer eens een verslaggever op een geurige lokatie staat. Geen geur-tv, maar op dit moment worden er miljoenen gepompt in geur-pc. Het Nederlandse Quest heeft sinds kort een aandeel in de 20 miljoen dollar die het Amerikaanse bedrijf DigiScents eraan mag opmaken.

 

Ik besteed mijn kolom nogal eens aan het afschieten van uitvindingen die naar mijn idee waardeloos zijn (dicteren aan de pc, het e-book, kleding met ingenaaide apparatuur, betalen via internet). In dit geval heb ik echt even mijn hoofd gekrabd. Is geur-pc geen al te makkelijk slachtoffer? Het idee is van een lulligheid die je gegeneerd de andere kant doet opkijken. Ik had er liever niet over gelezen, waarom schrijf ik er dan over?

 

Het antwoord is, dat ik me opwind over de hersenloze computerverering die eruit spreekt. De computer kan alles, dus dit ook! Smijt er geld tegenaan, dan komt het product er wel. Ik erger me aan de minachting voor de consument: als het product er is, zijn er altijd wel voldoende mensen zo dom dat ze het kopen. En ik verwonder me over het gebrek aan voorstellingsvermogen van de ongetwijfeld enthousiaste en bevlogen makers.

 

Geloven ze echt dat ze, met 128 componenten en een ventilator, elke denkbare geur kunnen maken? Alle bloemen en dieren waarvan je op internet afbeeldingen en filmpjes vindt, de spijzen en dranken van receptensites, de honderden vormen van milieuverontreiniging, de lucht van de sappen die op pornosites vloeien, de bebloede kelders van het spel Quake? Denken ze dat die geuren overtuigender zullen zijn dan die van aardbeienijs? Zouden consumenten bereid zijn om elke keer dat ze een printercartridge kopen, ook honderd gulden te fourneren voor een nieuwe batterij luchtjes? En hoe denken ze de makers van sites en software zo gek te krijgen dat ze hun product DigiScents-compatible maken? Even kijken jongens, we hebben hier een bericht over het kabinetsberaad, waar moet dat naar ruiken? Angstzweet en sigaren? Ze hebben wel wat anders aan hun hoofd.

 

Zo'n parfumspuit moet apart worden gekocht en elke site die er gebruik van maakt, jaagt de consument op extra kosten. Daarbij is het denkbaar dat commerciële sites gaan proberen onopvallende kooplustopwekkende geuren te verspreiden, net als in winkelcentra. Dus voor zover het ding werkt, kan het net zo makkelijk in uw nadeel zijn.

 

Denk ook aan de omstandigheden in de ruimte waar gegeurd wordt. Is die goed geventileerd, dan bereikt de lucht je neus niet. Stop je alle kieren dicht, dan raken alle geuren door elkaar. De omstandigheden zullen weer op de computer moeten worden afgestemd, in plaats van op de mens. Hoe weten we eigenlijk dat die 128 chemicaliën niet gevaarlijk zijn?

 

Misschien krijgt u ooit zo'n apparaat gratis aangeboden. DigiScents zal willen leven van cartridges, niet van de hardware. U bent er te verstandig voor, maar voor de zekerheid zeg ik: niet doen. Zoals de Engelsen het doeltreffend uitdrukken, het ruikt naar vis.