Ben eerlijk

Herbert Blankesteijn

 

Dit is een column. Over Ben. Want ik zag een advertentie. In de krant. Van Ben. Ik zag een foto. Van Marc de Hond. De zoon van Maurice. Marc is abonnee. Bij Ben. Aldus de advertentie.

 

Marc de Hond is zoon van Maurice. Maar ook zakenman. Ben is een goede mobiele aanbieder voor zakenlui. Zei de advertentie. Marc heeft bewust voor Ben gekozen. Omdat Ben zo goed is. En hij is heel tevreden. Suggereerde de advertentie.

 

Ik ben ook abonnee. Van Ben. Ik ben niet tevreden. En velen met mij. De consumentenbond heeft de mobiele providers onderzocht. Kort geleden. Ben was de slechtste. Dat klopt met mijn ervaringen.

 

Een paar voorbeelden. Binnenshuis doet Ben het zelden. Soms gaat thuis mijn mobiel. Dan moet ik naar zolder. Anders kan ik geen gesprek voeren. In kantoren ben ik onbereikbaar. Ik heb mensen uit het raam zien hangen. Om een mobiel gesprek te voeren. Abonnees van Ben. Ontevreden.

 

Bens dekking deugt niet. Er zijn van die plekken. Ook buitenshuis. De wijk waar mijn vriendin woont. Het dorp van mijn zuster. Een buurt in mijn eigen dorp. Je leert ze vanzelf kennen. Die witte plekken. De mobiele telefoon werkt niet. Die van Ben.

 

En dan zijn er vreemde verschijnselen. Een gesprek wordt zomaar afgebroken. Ook al is er genoeg sterkte. Gesprekken vanuit de auto of de trein. Ze lukken de ene keer wel. En de andere keer niet. Ook al lijkt de dekking goed. Altijd gezeik.

 

Ik heb een conflict gehad. Met Ben. Ik was vier weken met vakantie. Er kwam een rekening. Die bleef vijf weken onbetaald. Wat blijkt? Ze sluiten je af. Al na vijf weken. Terwijl het toch normaal is. Vier weken vakantie. Terwijl je je instelt op bereikbaarheid. Via je 06. Houden ze geen rekening mee. Coulante behandeling? Van goede klanten? Nooit van gehoord.

 

Een zakelijke beller heeft betrouwbaarheid nodig. Goede dekking. Rotsvaste verbindingen. Schappelijke behandeling van een goede klant. Daar is bij Ben geen sprake van. Zou Marc de Hond bij Ben zitten? Als directeur van een veiling op internet? Een miljoenenbedrijf? Ik geloof er niets van. Net zomin als Monique van de Ven bij FBTO zit. Net zomin als Renée Soutendijk soutendijk.nl heeft geregistreerd. Misschien had Marc de Hond geld nodig. Het gaat niet goed met de dotcom-sector. Misschien heeft hij zichzelf geveild.

 

Ik zit wel bij Ben. Nog steeds. Waarom? Heel simpel. Ben is de goedkoopste. Ik ben geen zakenman. Maar wel een kruidenier. Ik betaal weinig. En neem de ellende voor lief.

 

Ben mag een goedkoop product leveren. Een slecht product. Maar poch dan niet op kwaliteit. Die er niet is. Je trekt de verkeerde klanten. Het leidt tot teleurstellingen. Kies het goede selling point. Richt je op het grote publiek. Niet op de zakenmarkt. Je problemen hoeven niet in de reclame. Dat je de slechtste bent. Dat mag je verzwijgen. Het mag positief. Zeg dat je de goedkoopste bent. Dat is eerlijk. De rest snappen we wel.