Betalen via internet
Herbert Blankesteijn
Vorige week dinsdag bleek dat
grootschalige fraude met creditcards door internetbedrijven en
creditcardorganisaties wordt verzwegen. Woensdag dat de toenemende voorkeur van
consumenten voor de acceptgiro in plaats van de creditcard bij aankopen via
internet. De Volkskrant alleen al had
in twee dagen vier stukken over betalen op internet.
Dat er met creditcards wordt
gefraudeerd wisten we allang. En over het (internationale) succes van
ouderwetste betaalmethoden heeft Automatisering
Gids op 9 juni uitvoerig geschreven. Interessant vond ik juist dat de
meeste creditcardgegevens worden gestolen zonder dat internet eraan te pas
komt, bijvoorbeeld door inbraken en doordat criminelen kaarthouders slim
uithoren per telefoon. Het frauduleus gebruik gebeurt natuurlijk wel via
internet.
Moeten de
creditcardorganisaties hun bedrijfsgegevens hierover van de daken schreeuwen?
In het belang van de consument is dat niet, want die consument wordt keurig
beschermd. Als hij protesteert tegen een afboeking krijgt hij vrijwel altijd
zijn zin, en dat gaat zover dat fraude dóór consumenten een significante omvang
heeft bereikt.
Elke betaalmethode heeft zijn
nadelen en zijn kosten. Per creditcard betalen is duurder, omdat de
internetwinkel een hoge commissie betaalt in verband met het fraudepercentage.
Onder rembours is duurder omdat er een chauffeur moet worden gehuurd. Eenmalige
incasso is riskant voor de koper. Maar in het nieuws is de creditcard meestal
de klos. De consument zal wel denken dat creditcards van ontplofbaar materiaal
gemaakt zijn. De publiciteitsgolf van vorige week was nog netjes: de meeste
kranten maakten duidelijk dat de consument geen werkelijk risico loopt. Maar of
de reputatie van de creditcard te redden is, is de vraag.
En zo leidt een verkeerde
gedachte tot een goede ontwikkeling: de trek naar de acceptgiro. In plaats van
dat de consument betaalt en moet afwachten of er iets wordt geleverd, moet de
winkel leveren en afwachten of er iets wordt betaald. Dat is terecht, want op
internet heeft de leverancier een slechtere reputatie dan de koper, door
fouten, lange levertijden en slechte service. Verder kan een onderneming met
een percentage malafide transacties rekening houden, terwijl het voor de
consument vaak gaat om unieke aankopen, waarbij hij door gebrek aan geld en
ervaring veel moeilijker problemen kan opvangen.
Opmerkelijk, en bovendien erg
grappig, vind ik het dat de hele week vrijwel niemand het heeft gehad over
betaalsystemen die speciaal voor internet zijn ontwikkeld, zoals I-pay. Die
zijn als alternatief voor de creditcard blijkbaar helemaal uit beeld, en terecht.
Het risico zou daarmee weer bij de consument terecht komen. Zulke systemen zijn
ingewikkelder dan traditionele. De schijnbare logica is dat je digitaal hoort
te betalen als je digitaal koopt, maar op de keper beschouwd is dat onzin. Wie
postordert, stuurt ook geen geld per post.
Verontrustend vind ik het
gebruik van de telefoonrekening voor het afrekenen van aankopen op internet,
via 0900-nummers. Net als bij babbelboxen en sexlijnen kunnen mensen hun
draagkracht ver overschrijden. Het telefoonbedrijf gedraagt zich als
creditcardinstelling zonder bestedingslimiet, en vervolgens als incassobureau
met de wezensvreemde sanctie van afsluiting van de telefoon. Het wachten is op
rechtszaken hierover.