Betaalde privacy
Herbert Blankesteijn
Internetaanbieders overtreden
wetten inzake privacy, zegt de Registratiekamer (Rk). Aan de kranteberichten
was vorige week niet te zien dat de journalisten het Rk-rapport gelezen hadden.
Maar de Rk had het verslag 'Klant in het web' keurig op internet gezet, en er
staan saillante dingen in.
Een kwart van de zestig
aangeschreven providers beweerde na een aanmaning de vragenlijst niet te hebben
ontvangen. Ze kunnen blijkbaar geen post behoorlijk archiveren, of werkten
actief tegen. De Rk vond dit in ieder geval onthutsend genoeg om te vermelden.
Nog iets uit het rapport van
de Rk: de gegevens die een provider kan vastleggen zijn te verdelen in
accountgegevens en verkeersgegevens. Accountgegevens betreffen de abonnee: min
of meer noodzakelijke data als naam en adres (in maart heb ik geschreven dat je
bij sommige gratis providers terecht kunt onder een valse naam) en onnodige
maar commercieel interessante als leeftijd, opleiding, inkomen en
liefhebberijen. Verkeersgegevens gaan over wie wanneer inlogt, en welke sites
worden bezocht. Verkeersgegevens kunnen voor een provider essentieel zijn, bijvoorbeeld
om de behoefte aan capaciteit te leren kennen, maar hoeven niet altijd te
worden bewaard, tenzij om de bijverdienste. De Rk stelt vast dat er veel
onduidelijkheid bestaat over het begrip 'verkeersgegevens'. Een aanwijzing
temeer dat internetaanbieders wel heel druk bezig zijn, maar zelf niet precies
weten waarméé.
Verbazend is nog dat de
providers hun wetsovertreding in feite zelf gemeld hebben. Zijn ze nu zo
eerlijk of zo dom, of kennen ze de wet niet?
Internetaanbieders zijn grote
(honderdduizenden abonnees) maar piepjonge bedrijven, in een snel groeiende en
veranderende markt die niemand echt kent. Er zijn technische problemen, een
groot verloop in het personeel, soms een wispelturig management, kortom er is
sprake van chaos en amateurisme. Een internettijdschrift heeft in januari de
voorwaarden van een aantal internetaanbieders nagelezen. Veel providers bleken
niets over privacyzaken te vermelden. Een paar betaalde aanbieders lieten met
zoveel woorden de mogelijkheid open klantgegevens commercieel te gebruiken.
Voorlichters die hierover werden benaderd, bleken hun eigen voorwaarden niet te
kennen.
De Consumentenbond wil dat
internetproviders hun abonnees expliciet toestemming vragen voor gebruik van
klantgegevens, op straffe van opname op een zwarte lijst. Dat begrijp ik ook
niet. In borreltafelgesprekken tonen mensen zich bezorgd om hun privacy. Maar
bij het afsluiten van een internetabonnement kun je altijd de voorwaarden
lezen. De meeste mensen doen dat niet, hoewel ze op hun vingers kunnen natellen
dat daarin bepalingen staan die hun persoonlijke levenssfeer raken. Ze
verklaren zich domweg akkoord. Dan moeten ze het zelf maar weten. (Overigens
kan je weinig ergers overkomen dan dat je wat mail krijgt met reclame, die je
ongelezen kunt weggooien. Je kunt je mailprogramma dat automatisch laten doen.
Verder kunnen advertenties op websites wat slimmer worden gericht op het
publiek dat er feitelijk komt. Maar wie heeft daar last van?)
Zouden klanten wél reageren
op een schriftelijk verzoek van de provider om toestemming? Ik denk van niet,
en dus zouden internetaanbieders belangrijke inkomsten kwijtraken. Dat is niet
in het voordeel van de consument.