Bedrieg mij!
Herbert Blankesteijn
Ontsteltenis op internet en
omstreken: als je iets koopt op een internetveiling, kun je bedrogen worden!
Wat heb je toch een gemene mensen.
Aanleiding voor de commotie
van dit ogenblik is de ervaring van de Nederlander Rob Keereweer, die bij de
veiling Ebay (www.ebay.com) 135.000 dollar had geboden voor een schilderij,
waarvan hij dacht dat het was gemaakt door de Californische schilder Richard
Diebenkorn.
De verkopende partij had het
slim gespeeld: wat kletspraat over de voorgeschiedenis, signatuur R.D. '52,
zich van de domme houden (openingsbod een kwartje), en zelf stiekem meebieden
om de prijs op te drijven. Maar intussen ben je gewoon een oen als je je via
internet de Eiffeltoren laat verkopen.
Voor mij is er een eenvoudig
en duidelijk criterium: je kunt op afstand kopen als je exact weet wat je
koopt. Boeken, cd's en kruidenierswaren zijn de beste voorbeelden. Volkomen
gestandaardiseerd; als je duidelijk opgeeft wat je wilt hebben, weet je precies
wat je krijgt. Onder de bekende, betrouwbare winkels op internet zoek je dan op
je gemak die met de laagste prijs.
Dingen die je normaal
gesproken inspecteert alvorens te kopen, zoals kleren, auto's en huizen, koop
je niet digitaal. Dat is vragen om teleurstellingen. Dat Amerikanen dat wel
doen, en dat sommige Nederlanders kleren en stereo-installaties kopen via de
postorder, is geen argument. Dat is hun probleem, ben ik geneigd te zeggen.
Als je verzamelobjecten koopt
zonder ze met eigen ogen te bekijken, ben je niet goed snik. Een tijdje geleden
zag ik bij de internetveiling www.qxl.nl een verlengde limousine staan. Het bod
op dat moment: ongeveer 20.000 gulden. Een goede limo zou ik voor die prijs zo
kopen. Maar reed hij eigenlijk wel? Hoe zat het met roest, en de verdere staat
van onderhoud? Deuken? Je gaat een dergelijk bedrag toch niet bieden zonder het
ding te inspecteren, en zonder een proefrit te maken? Toch wordt dat verwacht,
en minstens één persoon had het gedaan ook.
Keer op keer blijken mensen
alle gezonde wantrouwen af te leggen wanneer internet tussen hun en de
tweedehands-autoverkoper in staat. Een obscure en frauduleuze site publiceert
gefingeerd nieuws over een of ander aandeel, en de koers piekt. Journalisten
vergeten feiten te checken en aan wederhoor te doen. Het attachment bij een
schimmig liefdesmailtje wordt zomaar geopend. De Canadese millenniumactivist
Peter de Jager verkocht zijn domein year2000.com via Ebay voor tien miljoen
dollar, maar zag nooit geld. En mensen bieden duizenden guldens of zelfs tonnen,
op basis van een beschrijving van vijf regels en een onscherpe foto. Terwijl
een normaal mens zelfs naar een grenen eethoek uit een kleine advertentie eerst
gaat kijken - al is-ie gratis.
Internetveilingen kunnen
transacties ongeldig verklaren - bij Keereweer/Diebenkorn is dat gebeurd. Maar
Ebay heeft De Jager nooit geholpen. Wie deelneemt aan een internetveiling,
sméékt erom bedrogen te worden. En wie dan inderdaad wordt getild, moet niet
zeuren. Het grote nieuws is niet dat er slechtheid is in de wereld, maar dat
het zo vaak goed gaat.