Randstad Metropool
Herbert Blankesteijn
Kunnen er in de Randstad voldoende woningen worden gebouwd voor de
komende dertig jaar? Nou en of.
Kijk naar Londen: zeven miljoen mensen op 40 bij 40 kilometer, waar de
bebouwing alleen wordt onderbroken voor een enkel park, en voor een rivier, die
toevallig niet zo makkelijk te plempen valt als de Catharijnesingel in Utrecht.
Fysiek kan het makkelijk.
Procedureel ligt het wat moeilijker. Er zijn natuurgebieden, en zijn
boeren, kortom er liggen wat belangen. De heibel die Jan Pronk nu veroorzaakt,
maakt vooral de geesten rijp voor het breken van beloftes en het versneld
wijzigen van bestemmingsplannen. Hoe eenvoudig dat is, blijkt uit het verhaal
van mijn eigen woonplaats. Die telde een jaar of dertig geleden 3000 inwoners.
Het dorp werd groeikern, waarbij het aantal inwoners meer dan vertienvoudigde.
Er zou nooit uitbreiding plaatsvinden buiten de ringweg rond het dorp. Intussen
gebeurt dat gewoon toch.
Wat maakt het ook uit. Een bevolking die zich voornamelijk bezighoudt
met rijker worden, meer autokilometers maken, zichzelf uitbreiden en vervolgens
scheiden, verdient geen natuur en geen landschap, en verdient geen zekerheden,
hooguit valse. Het is goed voor het relativeringsvermogen om eens een landkaart
te bestuderen van kort na de oorlog. Elke stad heeft maar een fractie van de
grootte van nu; voor dorpen geldt trouwens precies hetzelfde. Er zijn vrijwel
geen snelwegen. Je hoeft geen enkele kennis te hebben van procedures om te
weten hoe dat verder gaat: vroeg in de 21ste eeuw zullen Den Haag, Delft en
Rotterdam aan elkaar vastgroeien - voor zover dat niet allang gebeurd is - zullen
de laatste weilanden tussen Amsterdam en Haarlem verdwijnen, en worden de
laatste irrelevante bosresten tussen Utrecht, Hilversum en Amersfoort uit de
weg geruimd. Deze drie supersteden kunnen een jaar of vijftig de tijd nemen om
alle groenvluchters weer op te slokken, maar veel moeite hoeft dat niet te
kosten. Probeer maar eens in de huidige Randstad een plek te vinden waar je
géén bebouwde kom in je blikveld hebt.
Londen leert dat dat vanuit beleidsperspectief prima is. In een
volgebouwde metropool nemen mensen met minuscule appartementjes genoegen.
Geolied (ondergronds) openbaar vervoer is alleen mogelijk vanaf een bepaalde
bevolkingsdichtheid. Lange verbindingen met weinig stations, zoals in de
huidige Randstad, zijn te duur voor een betrouwbare, laat staan rendabele
exploitatie. Misschien is het voor Pronk zelfs raadzaam om met een fokpremie te
komen, om de aanstaande Randstad-metropool zo snel mogelijk vol te krijgen.
Het probleem van de voorsteden is dan meteen ook opgelost. Als de
metropool zo groot is dat er nauwelijks een 'buiten' meer bestaat, en als elke
lokatie in vrijwel gelijke mate duur en onaantrekkelijk is, en als de wegen
permanent verstopt zijn, kunnen mensen weer gewoon dicht bij hun werk gaan
wonen, dat per ondergrondse uiteraard eenvoudig te bereiken is. Verpauperde
wijken worden dan weer interessant, en kunnen - zie Londen en New York -
spontaan aan een tweede jeugd beginnen.
Als we ophouden moeilijk te doen over groen, kan de bevolking hier nog
lang en gelukkig toenemen.