GetverFlash!
Herbert Blankesteijn
In de begindagen van het World Wide Web was het mooiste dat je op je
scherm te zien kon krijgen: plaatjes. Het was hot en cool tegelijk.
Ontwerpers wisten niet hoeveel foto’s ze op hun site moesten kwakken. In die
tijd, rond 1994, waarschuwde ik luidkeels daartegen. Afbeeldingen maakten dat
pagina's tergend langzaam binnenkwamen. Inmiddels is internet zoveel sneller
geworden dat plaatjes domweg geen kwestie meer zijn.
Nu heb ik iets nieuws om me over op te winden: Flash, een techniek om
sites op te leuken met bijvoorbeeld animaties. Kijk maar eens op www.hccnet.nl,
www.ben.nl of www.tros.nl. Flash is razend populair bij ontwerpers van
webstekken.
Waarom heb ik zo'n hekel aan Flash? De bezoeker van een site moet er
extra software voor hebben. Altijd dat gezeur: downloaden en installeren - dat
kost tijd. Nog vervelender is, dat het installeren van Flash alleen kan terwijl
je op internet bent ingelogd. Heb je twee pc's, dan moet dat tweemaal. Als je
Windows moet herinstalleren, dan moet ook Flash opnieuw worden opgehaald. Wéér
tijdverlies, want het gaat veel langzamer dan vanaf harddisk of cd, en weer
handenvol telefoontikken. Andere softwareleveranciers zorgen gewoon dat je één
installatiebestand kunt downloaden en op een schijf kunt opslaan, waarmee je off-line vele pc's kunt optuigen wanneer
het je maar uitkomt. Macromedia, de maker van Flash, vindt dat blijkbaar niet
swingend genoeg.
Sommige sites die Flash gebruiken, bestaan in een alternatieve versie
voor de Flash-lozen onder ons. Heel attent, maar toch moet je dan een melding
lezen en een keuze maken. Dat hoort niet te hoeven. Laat je je wel tot Flash
bekeren - om van die meldingen af te zijn dat je voor deze site vereiste
software mist - dan wordt het alleen maar erger. Want voordat de betreffende
Flash-pagina op het scherm staat, moet er meestal eindeloos worden gewacht. Er
moeten namelijk vrachten data van ver weg worden opgestuurd, en die moeten op
de computer voor vertoning worden verwerkt.
Het resultaat is onveranderlijk een coole
maar volkomen overbodige animatie die alwéér tijd kost en die niets anders
dient dan het ego van de ontwerper en het logo van zijn werkgever. Als ik op
een site kom, wil ik iets weten, bijvoorbeeld hoe ik de helpdesk een vraag kan
stellen, wat de tarieven zijn, of wat er op tv komt. Over vijf jaar, als
internet veel sneller is en Flash standaard op elke pc staat, denk ik er
misschien anders over. Maar nu wens ik niet te worden lastiggevallen met
flauwekul. Stel je voor dat het personeel bij de bakker me pas wil helpen als
ik twee minuten naar een tv met dansende logo's van de bakkerij heb gekeken.
Het is te gek voor woorden.
Het is niet voldoende dat je zo'n animatie met een klik kunt omzeilen.
Een site hoort meteen met een pagina te komen die duidelijk maakt wat ik kan
doen. Een van die mogelijkheden mag zijn: 'Bekijk hier onze animatie met
dansende logo's (Flash vereist)'. Kijken hoeveel mensen daar vrijwillig op
klikken.