Een massaal klein publiek
Herbert Blankesteijn
We krijgen een Interactieve Multimedia Omroep Nederland, zegge: Imone.
Op 1 maart wil deze club 50.000 leden hebben en aspirant-omroep worden.
Voornaamste selling point: ‘Kijkers
en luisteraars hebben werkelijk invloed op de programma’s.’
Dit is misleidend. Een omroep verspreidt een voorgefabriceerd programma
dat voor het hele publiek hetzelfde is. Het is niet mogelijk iedereen daarbij
tevreden te stellen, want niet iedereen wil hetzelfde. Daarom zijn radio en
televisie massamedia: de grote massa regeert. Wil Imone programma’s maken
waarbij de meeste stemmen gelden? Dan zal Imone zich niet van de rest
onderscheiden. Wil Imone kleine groepen hun zin geven? Dan zal altijd het gros
zich bekocht voelen.
Daarom, zullen ze bij Imone zeggen, propageren wij de multimedia. Via
Internet kun je wél kleine groepen bedienen. Dat is waar, maar daar heb je geen
omroep voor nodig. Talrijke mensen met obscure hobby’s onderhouden contact met
elkaar via nieuwsgroepen en internetsites. Meestal zonder beeld en geluid, want
het maken van behoorlijke opnamen vereist vakmanschap en geld, en kleine clubs
hebben dat niet. Zo gaat dat met een klein publiek.
Een van de betrokkenen bij Imone is Walter Thiemesen, ex-sportjournalist
bij de TROS. Medio vorig jaar lanceerde hij een sportsite waar ‘kleine’ sporten
aan bod moesten komen. Liefhebbers van korfbal en klootschieten zouden tegen
betaling wedstrijdverslagen kunnen zien. Thiemesen schermde met de 4,5 miljoen
leden die de kleine sportbonden gezamenlijk hebben: potentieel een gigantisch
publiek. Denkfoutje. Die miljoenen leden zijn er wel, maar ze willen allemaal
wat anders. Een wedstrijdverslag van zo’n obscure sport maak je voor het
kleinst mogelijke publiek. Als je dan ook nog als eis stelt dat de kijker een
internetaansluiting heeft én dat hij betaalt, hou je een paar honderd man over
die samen de vele duizenden guldens moeten opbrengen die een videoregistratie
kost.
Wie nu kijkt op het adres van de site van Thiemesen, www.sportnet.nu, vindt een lege site. Even vrolijk komt het idee
terug bij Imone. Een wekelijkse uitzending over breedtesporten, ‘van
handboogschieten tot kaatsen en van korfbal tot waterpolo.’ Gegarandeerd dus
elke week 99% van de kijkers ontevreden. En: lange versies van de reportages op
internet. Dát is inderdaad ideaal voor het micropubliek – en geen woord over
betaling.
En dat hoeft waarschijnlijk ook niet, als Imone zendtijd
krijgt. Een vereniging die met oncontroleerbare prietpraat 50.000 mensen zo gek
krijgt dat ze een formuliertje invullen, ontvangt gratis geld uit de omroepkas,
en gratis reclamezendtijd voor zichzelf. Het is de makkelijkste manier om
jezelf een zeepkist te verschaffen. Die grens van 50.000, tussen haakjes, is
bedacht toen de bevolking van dit land half zo groot was. Het wordt steeds
eenvoudiger daaraan te voldoen.
Het is een schitterende truc: door een maas in de Mediawet het geld
oprapen dat je nodig hebt om op Internet je doelen te verwezenlijken. En dan
pro forma een tv-programma maken dat niemand interesseert. Evengoed zal Imone
mislukken. Elke week álle kleine doelgroepen tevreden houden blijft een
illusie. Het kost eenvoudig te veel. Kleine clubs horen zichzelf te redden.