Nooit
meer internet
Herbert
Blankesteijn
Uit
Amerika komt het bericht dat 30 miljoen Amerikanen zich in 1999 van internet
hebben afgekeerd (ZDNet, 6 december). Zij omschrijven zichzelf als 'voormalige
gebruikers', aldus het onderzoeksbureau Cyberdialogue.
Zo'n
onderzoek kan niet deugen. In de VS wonen ongeveer 280 miljoen mensen. Op dit
moment is ruim de helft daarvan online, zeg 150 miljoen, maar een jaar geleden
waren dat er natuurlijk minder, misschien 120 miljoen (het gaat even niet om de
precieze aantallen). Dan zou een kwart daarvan in 1999 de pijp aan Maarten
hebben gegeven, terwijl de bevolking van het Amerikaanse internet niettemin zou
zijn gegroeid? Heel onwaarschijnlijk.
En
als er nu nog 130 miljoen niet-gebruikers zijn in de VS (de rest van die 280
miljoen), dan zouden daarvan 30 miljoen, bijna een kwart, gewezen gebruikers
zijn? Dat kan gewoon niet. Maar dat er mensen zijn die hun modem de deur uit
doen, geloof ik wel degelijk. Zullen we even een paar mogelijke redenen op een
rijtje zetten?
=
Problemen met inloggen. Zie mijn stukje 'Niets' van vier weken terug. Ik heb
sindsdien wat zitten turven en ben tot de conclusie gekomen dat bij de zeven
providers die ik geregeld gebruik, ongeveer 30% van de inlogpogingen mislukt.
Elk van die mislukte pogingen levert KPN, en via de bekende kickbackregeling
ook de provider, geld op (bezettoon krijg je bijna nooit). Een mooie beloning
voor slechte service.
=
De zandloper. De grootste boosdoeners zijn hier niet de providers maar de
websites. Die stampen hun pagina's vol met advertenties en andere afbeeldingen,
Javascripts en -applets, Flash-animaties en wie weet wat allemaal nog meer
(kijk voor de gein op www.waitallday.com). Sommige pagina's van sites met
computernieuws, zoals ZDNet en Automatisering Gids, zijn groter dan 150 kB. En
dat voor een paar kB aan tekst! Het snelste modem doet over 150 kB onder
optimale omstandigheden een halve minuut. Langzame verbindingen maken dat
mogelijk erger, maar goed krijg je het nooit. De pagina waar deze column op
staat blijkt - ik heb het tijdens het schrijven even bekeken - goed ontworpen:
bijna 30 kB omlijsting voor ongeveer 4 kB tekst. Zuiniger kom ik op internet
zelden tegen. Hulde.
=
Onaangename verrassingen. Ik noemde al Flash. Je probeert een site op je scherm
te krijgen, bijvoorbeeld om informatie over telefoontarieven te krijgen (Ben),
over tv-programma's (Tros) of computernieuws (Hccnet), en je moet eerst een
tijd wachten omdat er iets vaags wordt gedownload, en daarna moet je een
animatie uitzitten waar je niet om hebt gevraagd, en waarvan je ook niet weet
hoe lang hij duurt en of hij al is afgelopen. Vaak is er wel een knopje 'skip
intro' (dat niet eens altijd werkt), maar hee, ontwerpers, wat denken jullie
zelf? Stel dat er standaard géén animatie werd vertoond, en stel dat er een
knopje was 'vertoon intro'. Hoeveel mensen zouden daar elke keer weer gretig op
klikken? Nou dan. Wég met die rotzooi!
Onder
de onaangename verrassingen vallen verder 'script errors', waarvan ik
waarachtig niet weet wiens schuld ze zijn. Of alle dialoogboxen met 'Download
now'. Dan mis ik weer een plugin, of heb ik de verkeerde versie van iets, ze
barsten maar. Ik download niks.
=
Valkuilsites. Dat zijn sites die je browser verbouwen, die de adresbalk en de
knoppen voor 'Terug' en 'Stop' laten verdwijnen. Voorbeelden vind je op www.3fm.nl en op www.top9.com. Je kunt
niet weg uit zo'n site, tenzij met Alt-F4. Hoe durven ze.
=
Popup vensters, een plaag die bekend is uit de pornosector, van redirect
(doorverwijs-) services en van homepages bij gratis providers. Het is een sport
om ze weg te klikken voordat er iets in te zien is, maar vervelend blijven ze.
En
dan heb ik het nog niet eens over spam, virussen, creditcardfraude en
privacykwesties, die ik stuk voor stuk minder erg vind. Daarover misschien een
andere keer. De genoemde dingen kunnen een vaardige internetgebruiker razend
maken. Wat moet een beginner dan wel niet? Als je nog niet afhankelijk bent van
de mail: terug naar krant en telefoon. Heerlijk, ik wou dat ik het kon.