Niets

Herbert Blankesteijn

 

Er schijnt onder de gebruikers van Hccnet wat ongenoegen te leven over de kwaliteit van de inbelverbindingen, zag ik. Zulk ongenoegen leeft bij mij ook, maar niet speciaal over Hccnet.

 

Als ouderwetse Hollander ben ik penny wise and pound foolish en zweer ik bij gratis internet. Ik heb ooit een account gehad dat, afgezien van het lokale telefoontarief, vijf gulden per uur kostte, dus als ik kan internetten voor lokaal tarief plus NIETS, dan vind ik dat een groot goed. Om een aantal redenen heb ik niet één gratis account, maar een hele hoop. Een belangrijke reden is bijvoorbeeld: als je veel accounts hebt, is er altijd wel eentje die het doet. Een andere reden is, dat ik in verband met mijn werk (het schrijven van dit soort stukjes bijvoorbeeld) graag wil weten wat er te koop - of gratis - is.

 

Zodoende heb ik bij acht verschillende providers abonnementen; bij sommige zelfs meer dan een. Ondanks deze rijkdom is de laatste weken het inbellen een catastrofe. Hier een paar manieren waarop een verbinding niet tot stand kan komen.

 

* Kiestoon - de modem kiest het nummer - en dan: NIETS. Geen bezettoon, geen telefoon die overgaat, geen modem die opneemt, nee, NIETS.

 

* Na het kiezen van het nummer hoor ik modems krijsen, maar dit ontaardt in steeds vreemdere piepgeluiden, die uiteindelijk leiden tot NIETS.

 

* De procedure bereikt het venster 'Bezig met kiezen' ('Dialing') of  'Bezig met controleren van gebruikersnaam en wachtwoord' ('Verifying user name en password') maar dan gebeurt er verder NIETS. Helemaal NIETS, tot er een laconieke melding komt dat de pc het opnieuw gaat proberen. Mooi niet. Elke provider krijgt van mij één kans en daarna een tijdje NIETS.

 

* De meest ergerlijke variant: het inloggen verloopt normaal, en er komen soms wel twee webpagina's binnen. Na enkele tientallen kB komt er verder NIETS. Helemaal NIETS. Het ikoon met de twee beeldschermpjes in de System Tray blijft donker. Er gebeurt NIETS. Ik wacht, en wacht: NIETS. Ik probeer een andere site - NIETS. Ik tik een adres in de adresbalk, ik klik op een link, ik kies een bookmark, ik probeer een drukke site en een stille, ik probeer een site ver weg en eentje dichtbij - NIETS,  NIETS  en nog eens NIETS. Het gaat dus niet langzaam, nee, er komt NIETS. Maar de telefoonkosten tikken wel door, net zolang tot ik het opgeef om het bij een andere provider te proberen, die geen haar beter is.

 

* De goeie ouwe bezettoon. Je zou er bijna van gaan houden, want deze kost geen tijd en ook geen geld. Maar je koopt er NIETS voor.

 

Waar het aan ligt - Joost mag het weten. Het ligt niet aan een bepaalde provider, want ik merk het bij Hccnet, bij HetNet, Scarlet, Wanadoo, Wish en Worldonline. Ik ben Freeler gaan proberen, de provider die zichzelf zo goed vindt: die blijkt net zo onbetrouwbaar te zijn als de rest. Ik geloof dat ik van alle dubbeltjes van mislukte inlogpogingen wel twee abonnementen bij een betaalde provider zou kunnen betalen. Maar het ligt niet aan gratis internet, want ik heb het ook keer op keer zien gebeuren bij de betaalde provider Cybercomm (ik heb geen andere geprobeerd). Het ligt ook niet aan het tijdstip. Zelfs op zondagochtend vroeg heb ik gezeur. Het ligt niet aan mijn computer, want het gebeurt bij vier verschillende computers, waarvan twee niet van mij zijn en ook niet door mij worden onderhouden. Het ligt dus ook niet aan mij.

 

Niemand weet het, niemand is verantwoordelijk, niemand kan er wat aan doen. Niets is de oorzaak, er is niets aan de hand, drukte om niets.