Niets
Herbert
Blankesteijn
Er
schijnt onder de gebruikers van Hccnet wat ongenoegen te leven over de
kwaliteit van de inbelverbindingen, zag ik. Zulk ongenoegen leeft bij mij ook,
maar niet speciaal over Hccnet.
Als
ouderwetse Hollander ben ik penny wise
and pound foolish en zweer ik bij gratis internet. Ik heb ooit een account
gehad dat, afgezien van het lokale telefoontarief, vijf gulden per uur kostte,
dus als ik kan internetten voor lokaal tarief plus NIETS, dan vind ik dat een
groot goed. Om een aantal redenen heb ik niet één gratis account, maar een hele
hoop. Een belangrijke reden is bijvoorbeeld: als je veel accounts hebt, is er
altijd wel eentje die het doet. Een andere reden is, dat ik in verband met mijn
werk (het schrijven van dit soort stukjes bijvoorbeeld) graag wil weten wat er
te koop - of gratis - is.
Zodoende
heb ik bij acht verschillende providers abonnementen; bij sommige zelfs meer
dan een. Ondanks deze rijkdom is de laatste weken het inbellen een catastrofe.
Hier een paar manieren waarop een verbinding niet tot stand kan komen.
*
Kiestoon - de modem kiest het nummer - en dan: NIETS. Geen bezettoon, geen
telefoon die overgaat, geen modem die opneemt, nee, NIETS.
*
Na het kiezen van het nummer hoor ik modems krijsen, maar dit ontaardt in
steeds vreemdere piepgeluiden, die uiteindelijk leiden tot NIETS.
*
De procedure bereikt het venster 'Bezig met kiezen' ('Dialing') of 'Bezig met controleren van gebruikersnaam en
wachtwoord' ('Verifying user name en password') maar dan gebeurt er verder
NIETS. Helemaal NIETS, tot er een laconieke melding komt dat de pc het opnieuw
gaat proberen. Mooi niet. Elke provider krijgt van mij één kans en daarna een
tijdje NIETS.
*
De meest ergerlijke variant: het inloggen verloopt normaal, en er komen soms wel
twee webpagina's binnen. Na enkele tientallen kB komt er verder NIETS. Helemaal
NIETS. Het ikoon met de twee beeldschermpjes in de System Tray blijft donker.
Er gebeurt NIETS. Ik wacht, en wacht: NIETS. Ik probeer een andere site -
NIETS. Ik tik een adres in de adresbalk, ik klik op een link, ik kies een
bookmark, ik probeer een drukke site en een stille, ik probeer een site ver weg
en eentje dichtbij - NIETS, NIETS en nog eens NIETS. Het gaat dus niet
langzaam, nee, er komt NIETS. Maar de telefoonkosten tikken wel door, net
zolang tot ik het opgeef om het bij een andere provider te proberen, die geen
haar beter is.
*
De goeie ouwe bezettoon. Je zou er bijna van gaan houden, want deze kost geen
tijd en ook geen geld. Maar je koopt er NIETS voor.
Waar
het aan ligt - Joost mag het weten. Het ligt niet aan een bepaalde provider,
want ik merk het bij Hccnet, bij HetNet, Scarlet, Wanadoo, Wish en Worldonline.
Ik ben Freeler gaan proberen, de provider die zichzelf zo goed vindt: die
blijkt net zo onbetrouwbaar te zijn als de rest. Ik geloof dat ik van alle
dubbeltjes van mislukte inlogpogingen wel twee abonnementen bij een betaalde
provider zou kunnen betalen. Maar het ligt niet aan gratis internet, want ik
heb het ook keer op keer zien gebeuren bij de betaalde provider Cybercomm (ik
heb geen andere geprobeerd). Het ligt ook niet aan het tijdstip. Zelfs op
zondagochtend vroeg heb ik gezeur. Het ligt niet aan mijn computer, want het
gebeurt bij vier verschillende computers, waarvan twee niet van mij zijn en ook
niet door mij worden onderhouden. Het ligt dus ook niet aan mij.
Niemand
weet het, niemand is verantwoordelijk, niemand kan er wat aan doen. Niets is de
oorzaak, er is niets aan de hand, drukte om niets.