Het ritselt op Internet van
de sites die zich op een of andere manier wagen op het gladde pad van de humor.
Zo zijn er verschillende moppensites. Internet heeft dan als aardige kant dat
het publiek actief een bijdrage kan leveren, bijvoorbeeld door zelf moppen in
te sturen. Mijn indruk is dat het niveau daar niet hoger van wordt. Anders
gezegd: laat het tappen (of het selecteren) van moppen nou maar over aan
degenen die er goed in zijn.
Andere sites maken gebruik
van andere hebbelijkheden van internet: de multimedia bijvoorbeeld. Je kunt
leuk doen met tekst, maar ook met plaatjes, filmpjes, screensavers en geluid.
Je kunt er chatboxen aan wijden, lijsten met links bijhouden, noem maar op. Op
de meest veelzijdige sites is het moeilijk om niet de hele dag te blijven
klikken. Sterkte, dus.
www.moppen.nl
Moppensite waar je zelf kunt
inzenden.
www.humor.nl
www.lachfabriek.nl
Ook moppen, plus multimediale
grappigheid, links, en zo meer.
Naarmate het weer warmer wordt, krijg ik meer zin erop uit te gaan. Zou er ergens een muziekvoorstelling zijn bijvoorbeeld, liefst in de open lucht? Om daar achter te komen moet ik meestal vervelende dingen doen, zoals het plaatselijke advertentieblad uit het oud papier halen of de VVV bellen. En dat zonder garantie op resultaat.
Het lukrake zoeken is verleden tijd zodra je weet waar je op internet moet wezen. Er zijn verschillende sites waar je gewoon kunt intikken in welke stad of regio je iets zoekt, wat voor soort activiteit, wat voor artiest desnoods, en niet te vergeten op welke dag. Niet te kieskeurig zijn, want als je zoekt op 'Rolling Stones, vandaag, Alblasserdam' dan is het mogelijk dat je wordt teleurgesteld. Maar 'Welke films draaien er in Leiden,' 'Wat is het programma van Carré,' of 'Waar en wanneer kan ik Abel zien,' zijn redelijke vragen waarop je een antwoord kunt verwachten waar je wat aan hebt.
www.onstage.nl
www.uitgaan.com
(Later toegevoegd: www.uitgaan.nl
Systematisch zoeken op
uitgaansmogelijkheden.
Het is begonnen met een koffiepot in een instituut in Cambridge. De medewerkers waren het zat erheen te lopen en dan te merken dat de koffie op was. Ze installeerden een camera en regelden dat ze via het computernetwerk het beeld van de pot konden ontvangen op het computerscherm. Dat via internet de hele wereld mee kon kijken, ach, daar hadden ze geen last van.
Massa's particulieren hebben
nu een webcam op zichzelf gericht staan - bij hun bureau, hun eettafel of hun
bed. Of allemaal. Anderen richten de camera naar buiten, op een vogelnest, een
kruispunt, of op de overburen. En op internet worden lijsten aangelegd: per
lokatie, per activiteit (dieren, snelwegen, restaurants, ..) of gerangschikt
naar populariteit.
dove.mtx.net.au/~punky/World.html
www.comfm.fr/webcam/index.html
www.webcams.com/#webcams
webcam.pagina.nl
Lijsten met webcams.
Als webwinkels hun informatie over artikelen en prijzen op internet zetten, kan daarnaar gezocht worden door computerprogramma's, en die kunnen vergelijkingen maken. Deze volautomatische prijsvergelijkers kunnen op hun beurt de consument helpen zo voordelig mogelijk zijn slag te slaan. Gratis, ook dat nog. Hun geld verdienen ze door op hun site te adverteren, of door een aandeel in de winst van degene naar wie ze jou uiteindelijk verwijzen.
Zo is er inmiddels een heel
stel digitale koopjesjagers die met elkaar concurreren om jouw gunsten als
consument. Hoe moet je die nou weer vergelijken? Door er wat mee te
experimenten, stel ik voor. Werkt de site snel? Altijd? Zitten ze je achterna
met e-mail? Dat soort dingen. Als de ene prijsbewuste robot je niet bevalt, ga
dan naar de volgende.
En bedenk tenslotte dat
prijsvergelijkers alleen prijzen vergelijken, en geen garantiebepalingen,
service of betrouwbaarheid. Dus kijk daar zo nodig zelf nog naar.
www.elcheapo.nl
www.scherpeprijzen.nl (supermarkt, bouwmarkt en drogisterij)
www.koopwijzer.nl
www.deprijs.nl
www.koopjesjager.nl
Verschillende
prijsvergelijkers.
www.prijsvergelijkers.nl
En een lijst met
prijsvergelijkers op de koop toe.