061
00-10-23 Spammen via SMS
Herbert
Blankesteijn
Vorige
week deed zich een interessant relletje voor op internet. De uitbater van een
website over audio- en videozaken stuurde een reclame via sms aan een paar
duizend bezitters van gsm-toestellen. Die vonden dat waarschijnlijk niet leuk,
en de zaak kwam in het nieuws. Wonderlijk dat dat nu pas is gebeurd, want de
software waarmee deze massamailing werd gedaan, was al enige tijd gratis op
internet te krijgen.
Het
programma heet SMS Messenger, en de maker is zich blijkbaar een ongeluk
geschrokken want de zoekmachines op internet verwijzen naar een aantal
verschillende sites, die allemaal verlaten zijn.
SMS
Messenger maakt gebruik van de gratis sms-verstuurdienst Quios, die als
eigenaardigheid heeft dat je per se gegevens hoeft achter te laten om een sms
te versturen. SMS Messenger verstuurt een tekst naar alle gsm-nummers die
tussen twee waarden in liggen, of naar willekeurige nummers. Het is daarom
volkomen ongeschikt voor spammen, omdat je niets weet van de bewuste abonnees,
behalve op grond van de eerste twee cijfers van hun nummer bij welke aanbieder
ze zitten. Het is dus echt schieten met hagel, terwijl de moderne reclamemaker
graag wil weten of de ontvanger waarschijnlijk geinteresseerd is in het aangeprezen
product.
SMS
is als speeltje ontdekt door gebruikers en wordt nu ontdekt door bedrijven als
reclameinstrument. Je kunt allerlei gratis diensten ontvangen via sms, en soms
zelfs geld verdienen, als je je mobiele nummer maar ter beschikking stelt en
allerlei voorkeuren opgeeft, zodat aan direct marketing kan worden gedaan. Je
zou er haast een aparte prepaid mobiele telefoon voor nemen.
Gratis
SMS-diensten zullen zich moeten aanpassen: ze zullen manieren moeten vinden om
te verifiëren dat verzenders van sms-berichten geen automatisch werkende
spamprogramma's zijn. En bezitters van gsm-telefoons zullen op hun tellen
moeten gaan passen. Net zoals je je mailadres zo weinig mogelijk moet
prijsgeven om mailspam te voorkomen, zo zul je zuinig moeten zijn op je mobiele
nummer. Want weinig is zo hinderlijk als steeds dat bliepje, gevolgd door een
ongewenst bericht.