059
00-10-16 VS-campagne niet op internet
Herbert
Blankesteijn
Het
gaat intussen zo slecht met de dotcom-sector, dat zelfs sites die het mislukken
van internetondernemingen tot onderwerp hebben, het bijltje erbij neer moeten
gooien. Bijvoorbeeld Dotcomfailures, en nu lijkt Fuckedcompany ook het loodje
te leggen. Bij Fuckedcompany kon je wedden op het falen van dotcombedrijven
Een
ander bedrijf dat in zijn voegen kraakt is Doubleclick, de bemiddelaar voor
internetadvertenties, dat grotere verliezen en slechtere vooruitzichten heeft
bekendgemaakt.
In
dit verband is het aardig te kijken naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen.
Uit een onderzoek van Jupiter Media Metrix is gebleken dat Gore en Bush sinds
hun partijconventies geen cent hebben uitgegeven aan advertenties op internet.
De
schrijfster van het rapport concludeert dat de kandidaten een geweldig medium
ongebruikt laten liggen. Ze is daarmee compleet blind voor de tegenovergestelde
mogelijkheid, die zich toch wel krachtig opdringt.
De
kandidaten hebben, zoals uit het onderzoek blijkt, tot aan hun conventies wel
degelijk op internet geadverteerd. Verder hebben ze gelikte en dus dure
websites, maar die trekken naar Amerikaanse begrippen weinig bezoekers: enkele
honderdduizenden per maand. Mij lijkt het zonneklaar dat ze proefondervindelijk
hebben vastgesteld dat internet geen handig medium is om de massa te bereiken,
zelfs niet nu de meerderheid van de bevolking internet gebruikt. Met adverteren
op een paar tv-stations bereik je meer mensen dan met adverteren op duizenden
websites, en je hoeft er minder contracten voor af te sluiten. Het publiek is
op internet nu eenmaal te veel verspreid.
Een
ander onderzoek, door American Express, bevestigt dat: de helft van de jonge
kiezers vertrouwt voor politieke informatie op de tv. Niet meer dan 4% gebruikt
daarvoor internet, en dan hebben we het over de jonge generatie, die heus wel
weet wat er online mogelijk is. Aan het pragmatisme van de presidentskandidaten
kunnen heel wat ondernemingen een voorbeeld nemen.