059 00-10-16 VS-campagne niet op internet

Herbert Blankesteijn

 

Het gaat intussen zo slecht met de dotcom-sector, dat zelfs sites die het mislukken van internetondernemingen tot onderwerp hebben, het bijltje erbij neer moeten gooien. Bijvoorbeeld Dotcomfailures, en nu lijkt Fuckedcompany ook het loodje te leggen. Bij Fuckedcompany kon je wedden op het falen van dotcombedrijven

 

Een ander bedrijf dat in zijn voegen kraakt is Doubleclick, de bemiddelaar voor internetadvertenties, dat grotere verliezen en slechtere vooruitzichten heeft bekendgemaakt.

 

In dit verband is het aardig te kijken naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Uit een onderzoek van Jupiter Media Metrix is gebleken dat Gore en Bush sinds hun partijconventies geen cent hebben uitgegeven aan advertenties op internet.

 

De schrijfster van het rapport concludeert dat de kandidaten een geweldig medium ongebruikt laten liggen. Ze is daarmee compleet blind voor de tegenovergestelde mogelijkheid, die zich toch wel krachtig opdringt.

 

De kandidaten hebben, zoals uit het onderzoek blijkt, tot aan hun conventies wel degelijk op internet geadverteerd. Verder hebben ze gelikte en dus dure websites, maar die trekken naar Amerikaanse begrippen weinig bezoekers: enkele honderdduizenden per maand. Mij lijkt het zonneklaar dat ze proefondervindelijk hebben vastgesteld dat internet geen handig medium is om de massa te bereiken, zelfs niet nu de meerderheid van de bevolking internet gebruikt. Met adverteren op een paar tv-stations bereik je meer mensen dan met adverteren op duizenden websites, en je hoeft er minder contracten voor af te sluiten. Het publiek is op internet nu eenmaal te veel verspreid.

 

Een ander onderzoek, door American Express, bevestigt dat: de helft van de jonge kiezers vertrouwt voor politieke informatie op de tv. Niet meer dan 4% gebruikt daarvoor internet, en dan hebben we het over de jonge generatie, die heus wel weet wat er online mogelijk is. Aan het pragmatisme van de presidentskandidaten kunnen heel wat ondernemingen een voorbeeld nemen.