057 00-10-02 Geen internet tegen vast bedrag

Herbert Blankesteijn

 

Nu afgelopen week de toekomst van gratis internet ter discussie is gesteld moet ik maar eens ongelijk bekennen. Niet over gratis internet zelf, maar over internet tegen een vast bedrag per maand.

 

Hoe zat het ook weer. Zoals bekend is gratis internet niet gratis, omdat de gebruiker telefoonkosten betaalt. Na gratis internet leek de variant met abonnementsgeld maar zonder belminuten, nog voordeliger, zeker voor fanatieke internetters. Verschillende providers hebben het geprobeerd met zo'n flat fee-regeling.

 

Op 9 maart heb ik verkondigd dat dit het logische vervolg was op gratis internet. Wat voordeliger is voor de consument, moet nadeliger zijn voor de provider, maar ik nam gemakzuchtig aan dat de providers er wel iets op zouden vinden.

 

Het ziet er nu naar uit dat de experimenten met flat fee internet grandioos mislukken. Laten we naar een paar concrete voorbeelden kijken.

 

Superweb, de eerste aanbieder van flat fee internet in Nederland, heeft nog een aantal abonnees die voor 35 gulden per maand onbeperkt  mogen internetten, zij het niet langer dan twee uur achter elkaar. Maar deze mogelijkheid vervalt op 1 november, heeft Superweb op 24 september aangekondigd. Het wordt 50 uur vrij en daarna 5 cent per minuut. Provider Wish overweegt een flatrate service, maar die werkt in een aangekondigde test niet meer dan twee uur per dag - en dat is een contradictie. Versatel is gestopt met flatrate in Duitsland omdat dat zelfs voor 79 mark per maand niet rendabel was. Altavista zou een flatrate dienst beginnen in Groot-Brittannië, maar in weerwil van beweringen dat er 90.000 abonnees waren, is de dienst nooit begonnen. Toen dat in augustus bekend werd moest de directeur van Altavista Engeland, Andy Mitchell, vertrekken.

 

En afgelopen vrijdag bestond de Nederlandse flat fee-provider Quickonline het om een aantal klanten een waarschuwing te geven omdat ze te vaak te lang online waren. Onbegrijpelijk: je maakt het voordelig om lang online te zijn, en houdt er geen rekening mee dat klanten zich daarnaar gaan gedragen. Slechter inzicht in gedrag van consumenten is niet mogelijk. Flatrate kan niet anders zijn dan always on, een altijd openstaande verbinding. Als providers zich daar niet op kunnen instellen, heeft flatrate geen toekomst.