Zaken doen met kinderen
Herbert Blankesteijn
In hoeverre mogen bedrijven
zich tot kinderen richten, met vragen of met aanmoedigingen om iets te kopen?
Vorige week sloeg
universitair docent privacyrecht Nouwt uit Tilburg alarm. Met lokkertjes
krijgen bijvoorbeeld speelgoedsites kinderen zover dat ze via internet
vragenformulieren invullen. Daarbij zijn impertinente vragen, over de
gezinssamenstelling, het merk van de auto, waar men de boodschappen doet, wat
de favoriete chocolademelk is en of de ouders alcohol gebruiken. Geen vragen
waar een speelgoedwinkel iets mee kan, tenzij er handel mee gedreven gaat
worden. De site van een uitgeverij blijkt kinderen uit te leggen dat een
betaling ook met pappie z'n creditcard kan worden gedaan. De Consumentenbond
heeft meteen gepleit voor wettelijke maatregelen. In de VS is sinds april een
wet van kracht die bedrijven verbiedt vertrouwelijke gegevens in te winnen bij
kinderen jonger dan 13 jaar.
Ik vind dat onzin. Je kunt
wel zien dat op een site een vragenformulier kan worden ingevuld, maar niet of
die vragen gericht zijn op kinderen, laat staan dat je een leeftijdsgrens kunt
aangeven. Een dergelijke wet is dus niet te handhaven, en wetten die je niet
kunt handhaven moet je niet
uitvaardigen.
Er is hier geen sprake van
een juridische of technische, maar van een pedagogische kwestie. Je kunt je
kinderen zo opvoeden dat ze met hun tengels van je creditcard afblijven, en je
kunt je creditcard zo opbergen dat ze er niet bij kunnen komen. Als dat je niet
lukt, kun je van de wetgever niet verlangen dat hij compenseert voor je falen
als ouder. Als je de pc gebruikt als goedkope kinderoppas, moet je niet zeuren
dat kinderen wel eens iets ondeugends doen. Ben je daar niet van gediend, dan
moet je erbij blijven wanneer ze internet opgaan, zoals je erbij zou blijven
wanneer ze het centrum van Amsterdam intrekken. En als je consumptiepatroon het
daglicht niet kan verdragen, moet je misschien je consumptiepatroon veranderen,
want op school praten je kinderen er ook over…
Overigens moeten bedrijven
zich afvragen of de informatie die ze kinderen ontfutselen wel betrouwbaar is,
want mijn zoon van 13 weet wel raad met dat soort idiote vragen. En ook daarom
lijkt een wettelijk verbod op het verzamelen van non-informatie me onnodig.