Een Webwinkel maken

Herbert Blankesteijn

 

Het zomernummer van het computerblad PCM gaat over het zelf oprichten van een winkel op internet. Snel geld verdienen op internet, staat op het omslag. In het blad worden tientallen pagina's besteed aan het ontwerpen van een website, de koppeling van zo'n verkooppunt aan een database, de vraag bij welke provider je hem onderbrengt en op wat voor manier, en hoe je de financiële afwikkeling regelt.

 

Allemaal heel nuttig, en allemaal erg in strijd met de wervende tekst op de voorkant. Snel geld verdienen op internet is een illusie. Het overkomt maar een enkeling, meestal iemand die helemaal niet die vooropgezette bedoeling had. Als je al rijk wordt met het creëren van een verkoopkanaal op het World Wide Web, dan niet snel. Je moet een goed idee hebben, een deugdelijk plan om dat op internet te realiseren, het moet een beter idee zijn of beter worden uitgevoerd dan dat van de concurrentie, en moet een fatsoenlijke site worden ontworpen, die aantrekkelijk genoeg is om publiek te trekken en dat ook vast te houden. Zo'n site moet daarom telkens wat nieuws bieden en dus regelmatig worden onderhouden, u maakt kosten voor de faciliteiten die u nodig hebt om dat te ontsluiten voor het publiek. Het is hard werken, met onzeker resultaat.

 

Wat het publiek betreft: op mijn bureau ligt al een tijdje een kranteknipsel met als kop: Internet legt de macht bij koning klant. Het gaat over een cursus voor managers, die er de nadruk op legt dat op internet klanten heel makkelijk een leverancier vinden met de laagste prijs, of de beste service, en ook heel makkelijk weglopen van een leverancier die ze niet bevalt.

 

Bedrijven moeten inderdaad vrezen voor hun klanten. Maar dat wil niet zeggen dat de klant koning is. In de booming business van internet trekt iederéén aan het kortste eind.

De helft van de bedrijven reageert niet op mail van potentiële klanten. Uit recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat prijsinformatie onduidelijk is, artikelen niet op voorraad zijn, levertijden worden overschreden, dat bestellingen niet of onnauwkeurig worden uitgevoerd, en nog veel meer. En zelfs speciale internet-keurmerken blijken niet de garantie te geven die ze zeggen dat ze geven. Het online verkopen blijkt zoveel aandacht en geld te kosten dat dit de norm is, en dat de klant kan zoeken tot hij een ons weegt naar een internetwinkel die hem als koning behandelt.