Uitgevers sidderen

Herbert Blankesteijn

 

Succesauteur Stephen King verkoopt op het ogenblik zijn laatste boek, The Plant, zelf, en doet dat via internet. Op het eerste gezicht is dit de nachtmerrie van de uitgeefbranche: schrijvers die voor zichzelf beginnen, zonder uitgever.

 

Het zal wel loslopen denk ik. Niet iedereen heet Stephen King, bovendien krijgt King nu de publiciteit omdat hij een primeur lijkt te hebben. Maar veel auteurs hebben dit al geprobeerd, en met weinig succes. Het grote publiek leest liever een gewoon boek. Auteurs die online publiceren worden niet gerecenseerd, al was het maar omdat culturele redacties en recensenten ver achteraan lopen bij het ontdekken van het digitale domein. Kortom, als je iets wilt betekenen als auteur, heb je voorlopig echt nog een uitgever nodig.

 

Wel verliest de uitgever van Stephen King op deze manier een geldmachine. Daar staat tegenover dat de uitgevers die voorop lopen in het digitale domein, tegenwoordig ook winst kunnen maken op slecht verkopende auteurs. Verschillende uitgeverijen, waaronder gopher.nl in Nederland, brengen boeken aan de man in een oplage van tenminste 1. Anders gezegd, dank zij moderne technieken is het mogelijk precies evenveel boeken te drukken, of te printen, als je verkoopt. Je drukt pas als er is besteld, en ook op een minuscule oplage wordt winst gemaakt. En dank zij internet kunnen boeken aan een gespecialiseerd, geografisch verspreid publiek worden aangeboden. Niet langer hoeven de 10% goed verkopende auteurs het geld te verdienen om de overige boeken op de markt te brengen.

 

Er zijn zelfs internetuitgeverijen die tegen betaling van een bescheiden bedrag een boek voor een auteur uitgeven. Wat erin staat maakt niet uit. Het boek krijgt keurig een ISBN-nummer, en is te bestellen via onder andere Amazon. Een uitkomst voor de honderdduizenden miskende auteurs overal ter wereld. Pas wanneer een boek is besteld, wordt het gedrukt en verzonden. De auteur krijgt zelfs royalties: 20%, meer dan twee keer zoveel als gebruikelijk. Kijk bijvoorbeeld op barnesandnoble.com. Dit is de toekomst van het uitgeven, niet het verkopen van tekstbestanden.