De digitale presentator
Herbert Blankesteijn
Even de presentatoren van
deze zender de stuipen op het lijf jagen. De digitale presentator is in
opkomst. Er is er één die op het ogenblik speciaal furore maakt, en dat is Ana
Nova, ontworpen en bedacht door de Schotse Digital Animations Group. Zij is een
in de computer opgebouwde dame, die overigens alleen bestaat uit schouders, een
hoofd en een stem. Ana Nova is opgebouwd uit onderdelen van enkele honderden
echte nieuwslezeressen, waarvan de Digital Animations Group voor de zekerheid
een database had aangelegd.
Ana Nova leest het nieuws op
www.ananova.com met haar synthetische stem, die gewoon gevoed wordt met door
redacteuren ingetikte tekst. De voordelen zijn duidelijk. Ze wordt niet moe,
zeurt niet om opslag of over het licht of de klimaatregeling in de studio, ze
maakt geen flauwe grappen of bruggetjes, en als je een fout verbetert die ze
heeft gemaakt, maakt ze die daarna nooit meer.
Ana Nova is nogal een succes.
Dit voorjaar is ze geïntroduceerd en er zijn op internet zelfs al
Ana Nova
lookalike-wedstrijden geweest. Het bedrijf dat de website exploiteert, Ananova
Ltd., heeft intussen met 80 werknemers een omzet van zo'n 150 miljoen gulden.
En de boel is nu opgekocht door Orange, voor 300 miljoen.
Heeft de presentator van
vlees en bloed zijn of haar langste tijd gehad? Dat geloof ik niet, want vragen
stellen, of reageren op iets onverwachts, is nog wat anders dan teksten lezen.
Een deel van het publiek zal het leuk vinden, een ander deel niet. Maar het is
niet alleen maar een gimmick. Straks koop je voor een paar honderd gulden een
cd-rom met een softwarematige presentator voor je eigen website. Bedrijven die
zich nooit een echte nieuwslezer zouden kunnen permitteren, kunnen het dan wel.
De digitale concurrentie zal zeker een deel van de markt in de synthetische
handen krijgen. Maar die markt zelf wordt daardoor veel groter.