De digitale presentator

Herbert Blankesteijn

 

Even de presentatoren van deze zender de stuipen op het lijf jagen. De digitale presentator is in opkomst. Er is er één die op het ogenblik speciaal furore maakt, en dat is Ana Nova, ontworpen en bedacht door de Schotse Digital Animations Group. Zij is een in de computer opgebouwde dame, die overigens alleen bestaat uit schouders, een hoofd en een stem. Ana Nova is opgebouwd uit onderdelen van enkele honderden echte nieuwslezeressen, waarvan de Digital Animations Group voor de zekerheid een database had aangelegd.

 

Ana Nova leest het nieuws op www.ananova.com met haar synthetische stem, die gewoon gevoed wordt met door redacteuren ingetikte tekst. De voordelen zijn duidelijk. Ze wordt niet moe, zeurt niet om opslag of over het licht of de klimaatregeling in de studio, ze maakt geen flauwe grappen of bruggetjes, en als je een fout verbetert die ze heeft gemaakt, maakt ze die daarna nooit meer.

 

Ana Nova is nogal een succes. Dit voorjaar is ze geïntroduceerd en er zijn op internet zelfs al

Ana Nova lookalike-wedstrijden geweest. Het bedrijf dat de website exploiteert, Ananova Ltd., heeft intussen met 80 werknemers een omzet van zo'n 150 miljoen gulden. En de boel is nu opgekocht door Orange, voor 300 miljoen.

 

Heeft de presentator van vlees en bloed zijn of haar langste tijd gehad? Dat geloof ik niet, want vragen stellen, of reageren op iets onverwachts, is nog wat anders dan teksten lezen. Een deel van het publiek zal het leuk vinden, een ander deel niet. Maar het is niet alleen maar een gimmick. Straks koop je voor een paar honderd gulden een cd-rom met een softwarematige presentator voor je eigen website. Bedrijven die zich nooit een echte nieuwslezer zouden kunnen permitteren, kunnen het dan wel. De digitale concurrentie zal zeker een deel van de markt in de synthetische handen krijgen. Maar die markt zelf wordt daardoor veel groter.