Internet via tv wordt tv

Herbert Blankesteijn

 

Je hebt in deze wereld technology push en market pull. Vrij vertaald: wil het bedrijfsleven de consument iets door de strot wurmen, of vraagt het publiek zelf om een bepaalde ontwikkeling. Het is lastig om met technology push iets te bereiken, maar het kan. Om de televisie en de cd-speler is nooit gevraagd voordat ze er waren.

 

Internet via de tv is technology push. Het kan, maar niemand vraagt erom. Sterker, het is op de markt maar er is geen interesse. Microsoft pusht al jaren Web TV, en moet het doen met een miljoen abonnees. Veel mensen, maar America Online heeft er tientallen miljoenen. In Nederland zijn Web TV initiatieven van Philips, KPN en WorldOnline grandioos mislukt.

 

Tja, een tv en een monitor zijn allebei vierkant, maar daar houdt de gelijkenis toch echt op. Internet is voorover leunen achter de pc, alleen en actief bezig zijn, en cola drinken. TV is achterover leunen, samen kijken, lekker passief zijn, zoutjes eten. Je gaat niet mailen via de tv, en ook niet surfen, en ook geen boodschappen doen, want ieder gezinslid wil wat anders. Pc en tv zijn echt andere dingen en het is een misverstand dat ze naar elkaar toe groeien.

 

De ontwikkelingen van deze week maken dat extra duidelijk. Zowel Microsoft als America Online hebben voor hun Web TV diensten, technologie gekocht om televisie on demand, dus op aanvraag, te leveren. Mensen kunnen straks een live programma stilzetten als er wordt aangebeld, en kunnen even later de reclame doorspoelen als ze daar zin in hebben. Je kunt je eigen selectie maken uit het hele aanbod en daar als het ware een privékanaal van samenstellen, waarbij je zelf de uitzendtijdstippen bepaalt. Dat is nou eens een vorm van interactiviteit die past bij tv.

 

De ironie is dat omroepen in Nederland al jaren aan technology push doen: ze doen allerlei leuke nieuwe dingen op internet, behalve het leveren van televisie op aanvraag. Mogelijk gevolg: straks verzorgt Microsoft hier de televisie, en de publieke omroep de e-mail en de spelletjes.