Internet via tv wordt tv
Herbert Blankesteijn
Je hebt in deze wereld
technology push en market pull. Vrij vertaald: wil het bedrijfsleven de
consument iets door de strot wurmen, of vraagt het publiek zelf om een bepaalde
ontwikkeling. Het is lastig om met technology push iets te bereiken, maar het
kan. Om de televisie en de cd-speler is nooit gevraagd voordat ze er waren.
Internet via de tv is
technology push. Het kan, maar niemand vraagt erom. Sterker, het is op de markt
maar er is geen interesse. Microsoft pusht al jaren Web TV, en moet het doen
met een miljoen abonnees. Veel mensen, maar America Online heeft er tientallen miljoenen.
In Nederland zijn Web TV initiatieven van Philips, KPN en WorldOnline grandioos
mislukt.
Tja, een tv en een monitor
zijn allebei vierkant, maar daar houdt de gelijkenis toch echt op. Internet is
voorover leunen achter de pc, alleen en actief bezig zijn, en cola drinken. TV
is achterover leunen, samen kijken, lekker passief zijn, zoutjes eten. Je gaat
niet mailen via de tv, en ook niet surfen, en ook geen boodschappen doen, want
ieder gezinslid wil wat anders. Pc en tv zijn echt andere dingen en het is een
misverstand dat ze naar elkaar toe groeien.
De ontwikkelingen van deze
week maken dat extra duidelijk. Zowel Microsoft als America Online hebben voor
hun Web TV diensten, technologie gekocht om televisie on demand, dus op aanvraag, te leveren. Mensen kunnen straks een live programma stilzetten als er wordt
aangebeld, en kunnen even later de reclame doorspoelen als ze daar zin in
hebben. Je kunt je eigen selectie maken uit het hele aanbod en daar als het
ware een privékanaal van samenstellen, waarbij je zelf de uitzendtijdstippen
bepaalt. Dat is nou eens een vorm van interactiviteit die past bij tv.
De ironie is dat omroepen in
Nederland al jaren aan technology push doen: ze doen allerlei leuke nieuwe
dingen op internet, behalve het leveren van televisie op aanvraag. Mogelijk
gevolg: straks verzorgt Microsoft hier de televisie, en de publieke omroep de
e-mail en de spelletjes.