What's in a name

 

Het Nederlandse bedrijf Namespace deponeert andermans merknamen als domeinnaam op internet, bijvoorbeeld kittekat.nl. Namespace hoopt daar later geld aan te verdienen, als de eigenaar van het merk van de domeinnaam gebruik wil maken. Ook persoonsnamen, zoals de namen van veel beroemde voetballers, zijn voor Namespace niet veilig. Het bedrijf noemt zich 'domeinmakelaardij'.

 

Er is een kort geding aangespannen tegen Namespace door maar liefst 160 bedrijven en personen, waaronder een selectie voetballers die ik persoonlijk graag zou opstellen, en verder onder andere Ahold, KLM en Unilever. Vorige week is de uitspraak in die zaak uitgesteld om de verdediging meer tijd te geven.

 

Dat geeft mij de tijd om nieuws op dit gebied uit Amerika te melden. De VN-organisatie voor auteurs- en merkenrecht WIPO, de World Intellectual Property Organization, is daar erkend als bemiddelende instantie op dit gebied, onder andere voor de toplevel domeinen com, org en net. Arbitrage door de WIPO is snel, goedkoop en bindend.

 

Sinds de WIPO met dit soort zaken is begonnen, in december vorig jaar, heeft een hele stoet beroemdheden zijn eigen naam als internetdomein teruggekregen van domeinnaamspeculanten. Daaronder zijn de best betaalde Hollywoodactrice Julia Roberts, en de Britse schrijfster Jeannette Winterson. Onder de bedrijven die hun naam hebben teruggewonnen zijn Christian Dior, Nike, Deutsche Bank en zelfs Microsoft. In de wachtkamer zitten nog Tina Turner, Jethro Tull en de erven Jimi Hendrix. Van de 179 zaken tot nu toe zijn er 147 gewonnen door de klagers. Criteria zijn of de speculant enig recht of belang heeft bij de naam, en of er kennelijk sprake is van kwade trouw.

 

WIPO, te vinden op www.wipo.org, heeft geen bevoegdheid over het nl-domein, maar de uitspraken hebben natuurlijk wel een voorspellende waarde. Overigens zou het misschien beter zijn wanneer de Nederlandse domeinregistratie een heel klein beetje zou nadenken voordat bestaande merk- en persoonsnamen aan derden worden weggegeven.