What's in a name
Het Nederlandse bedrijf
Namespace deponeert andermans merknamen als domeinnaam op internet,
bijvoorbeeld kittekat.nl. Namespace hoopt daar later geld aan te verdienen, als
de eigenaar van het merk van de domeinnaam gebruik wil maken. Ook
persoonsnamen, zoals de namen van veel beroemde voetballers, zijn voor
Namespace niet veilig. Het bedrijf noemt zich 'domeinmakelaardij'.
Er is een kort geding
aangespannen tegen Namespace door maar liefst 160 bedrijven en personen,
waaronder een selectie voetballers die ik persoonlijk graag zou opstellen, en
verder onder andere Ahold, KLM en Unilever. Vorige
week is de uitspraak in die zaak uitgesteld om de verdediging meer tijd te
geven.
Dat geeft mij de
tijd om nieuws op dit gebied uit Amerika te melden. De VN-organisatie voor
auteurs- en merkenrecht WIPO, de World Intellectual Property Organization, is
daar erkend als bemiddelende instantie op dit gebied, onder andere voor de
toplevel domeinen com, org en net. Arbitrage door de WIPO is snel, goedkoop en
bindend.
Sinds de WIPO met dit soort zaken is begonnen, in december vorig jaar, heeft een hele stoet beroemdheden zijn eigen naam als internetdomein teruggekregen van domeinnaamspeculanten. Daaronder zijn de best betaalde Hollywoodactrice Julia Roberts, en de Britse schrijfster Jeannette Winterson. Onder de bedrijven die hun naam hebben teruggewonnen zijn Christian Dior, Nike, Deutsche Bank en zelfs Microsoft. In de wachtkamer zitten nog Tina Turner, Jethro Tull en de erven Jimi Hendrix. Van de 179 zaken tot nu toe zijn er 147 gewonnen door de klagers. Criteria zijn of de speculant enig recht of belang heeft bij de naam, en of er kennelijk sprake is van kwade trouw.
WIPO, te vinden op
www.wipo.org, heeft geen bevoegdheid over het nl-domein, maar de uitspraken
hebben natuurlijk wel een voorspellende waarde. Overigens zou het misschien
beter zijn wanneer de Nederlandse domeinregistratie een heel klein beetje zou
nadenken voordat bestaande merk- en persoonsnamen aan derden worden weggegeven.