Napster getroffen door ironie
Het jonge softwarebedrijf
Napster is de afgelopen week getroffen door de ene ironie na de andere. Napster
deelt zoals bekend gratis software uit waarmee mensen via internet elkaars
mp3-muziekbestanden kunnen kopiëren. De server van Napster helpt alleen
gebruikers elkaar te vinden. Napster kan zo juridisch volhouden geen
auteursrechten te schenden: dat doen namelijk de gebruikers. Onlangs moest
Napster meer dan 317.000 fans van Metallica en meer dan 230.000 van Dr. Dre
afsluiten, toen de artiesten aantoonden dat deze mensen hun muziek
wederrechtelijk hadden gekopieerd.
Ironie nummer één is nu dat 29.000
van de afgesloten Metallica-fans in een digitaal opgestuurd formulier hebben
gezworen dat ze een schoon geweten hebben. Napster heeft ze daarop weer
aangesloten, waarna de advocaat van Metallica ze heeft beschuldigd van meineed.
Wordt vervolgd.
Ironie nummer twee is dat het
basisidee van Napster nu zelf op uitgebreide schaal wordt gejat. Met een
programma genaamd Gnutella kun je bij je mede-aangeslotenen zoeken naar alle
soorten bestanden - dus niet alleen muziek maar bijvoorbeeld ook films. Gnutella
is ontwikkeld bij America Online, maar AOL heeft het project beëindigd vanwege
de auteursrechtelijke voetangels en klemmen. Nu wordt Gnutella net als het besturingssysteem Linux door een
losvaste gemeenschap van onbezoldigde programmeurs ontwikkeld. Behalve de
strijd tussen auteursrechthebbenden en de makers van kopieersoftware, kunnen we
een strijd op leven en dood verwachten tussen de makers van Napster-achtige
programma's onderling, met als inzet de dominantie, oftewel het grote publiek.
En dat zonder Microsoft, dat dit spekgladde terrein niet durft te betreden.
En de laatste ironie is, dat
vorige week de band The Offspring is begonnen met het verkopen van T-shirts en
dergelijke met Napster-logo. Ze doen dat als steunbetuiging, maar zonder
toestemming van Napster, en de vraag is nu of Napster in het geweer durft te
komen. Doen ze dat wel, dan maken ze zich belachelijk, doen ze het niet dan
zijn ze de controle over hun merk kwijt. Ook dit aspect van het
Napster-feuilleton wordt ongetwijfeld vervolgd.