Nadelen van mail
Herbert Blankesteijn
Een onderzoek van bureau
Heliview heeft uitgewezen dat e-mail nu voor de meeste bedrijven een
belangrijker medium is geworden dan post en fax. Alleen de telefoon ligt nog
voor op de mail, maar dat zal niet lang zo blijven als het e-mailverkeer zo
blijft groeien als het nu doet: met 30 procent per jaar.
Dit is bekend geworden een
paar dagen nadat Disney-topman Michael Eisner waarschuwde voor e-mail. Hij zegt
dat conflicten binnen het Disney-concern nogal eens het gevolg zijn van botheid
of onduidelijkheid in e-mail.
De voordelen van mail zijn
bekend: Mail
is snel en goedkoop ongeacht afstand, je hoeft niet te adresseren of naar de
brievenbus, en de ontvanger hoeft niet aanwezig te zijn. Het perfecte medium
voor berichten.
Maar het is waar dat e-mail
als het ware vraagt om emotionele, ongecontroleerde mededelingen. De
gesprekspartner is op veilige afstand en kan niet onmiddellijk reageren zoals
bij een telefoongesprek. Een mailtje is met een klik verstuurd en wordt niet altijd
nog eens overgelezen zoals een brief.
Er is meer aan e-mail dat
niet deugt. Mensen reageren soms niet op een vraag of verzoek. De afzender weet
dan niet wat er aan de hand is. Is het bericht ontvangen en wordt er gehandeld? Is het
zoekgeraakt? Of is het wel ontvangen maar niet in goede aarde gevallen? Is de
geadresseerde afwezig? Kan de ontvanger de hoeveelheid mail niet meer aan? Is
het mailtje wel gelezen, maar te vluchtig? Verdrinken de serieuze berichten in
de kettingbrieven en de waardeloze reclamemail? De afzender moet nog eens
mailen - of bellen - om uitsluitsel te krijgen.
Een ander probleem is, dat veel gebruikers van mail denken dat je in
mail niet zorgvuldig of beleefd hoeft te zijn. Mailtjes staan vaak vol fouten
en zijn rommelig opgebouwd. Het zou goed zijn als op de middelbare scholen
conventies werden onderwezen voor het schrijven van fatsoenlijke e-mail. Een
goed begin is, dat recentelijk een boek is verschenen onder de titel 'E-mail
etiquette', door Liesbeth Koenen en Rik Smits. Verplichte kost voor iedereen
die wil mailen in plaats van faxen, zonder daarbij misverstanden te
veroorzaken.