Napster onder druk

Herbert Blankesteijn

 

De muziekdienst Napster staat met de rug tegen de muur. Meer dan 317.000 gebruikers die precies deden wat de bedoeling is bij Napster, namelijk muziekbestanden uitwisselen, heeft het bedrijf moeten afsluiten. Dat waren de gebruikers die toevallig muziek hebben uitgewisseld van de band Metallica, een groep die zijn auteursrechten met hand en tand verdedigt.

 

Korte inhoud van het voorafgaande: met de software van Napster kun je kijken op de harde schijf van alle andere aangeslotenen bij Napster die op hetzelfde moment on-line zijn. Je kunt zoeken in hun mp3-muziekbestanden en deze downloaden. Na protesten van een aantal artiesten, waaronder Metallica, heeft Napster gezegd dat het bedrijf zelf onschuldig is aan schending van het auteursrecht omdat het zelf geen illegale kopieën van muziek op zijn servers heeft staan. Dat was natuurlijk waar - die muziek staat alleen bij de gebruikers. Maar de essentie van Napster is, dat het de uitwisseling van die muziek mogelijk maakt. Met een schijnheilig gezicht zei Napster erbij, dat het natuurlijk maatregelen zou nemen als het zou merken dat gebruikers illegaal muziek kopieerden.

 

Da's goed, zei Metallica, en tikte zijn eigen naam in in de zoekmachine die in de Napster-software is ingebouwd. Na een paar dagen was er een lijst van 317.177 Napster-gebruikers die muziek van Metallica aanboden. Toen moest Napster wel, en het moest zelfs zijn software veranderen om te voorkomen dat dezelfde mensen meteen weer opnieuw onder een andere naam zouden inloggen.

 

Dit betekent dat de weg openligt voor elke artiest om hetzelfde te doen. Rapper Dr. Dre is er al mee bezig. En gebruikers van Napster mogen nerveus worden. Hun eigen gastheer steekt ze een mes in de rug, en ze lopen langzamerhand een gerede kans persoonlijk te worden aangeklaagd. Het lijkt het begin van het einde van Napster. Na de opheffing door een rechterlijke uitspraak van MyMp3.com waarmee je zogenaamd je eigen cd's via internet kon beluisteren, is dit de tweede grote zege van de oude muziekeconomie op de nieuwe.