Gratis naamsbekendheid
Herbert Blankesteijn
Wat zou u doen als uw product zomaar, gratis een grote bekendheid kreeg?
Ik mag toch aannemen dat u daar op een of andere manier gebruik van zou maken.
Het bedrijf Hormel Foods doet dat niet. Hormel is de eigenaar van het
merk Spam, een vleesproduct dat sterk lijkt op Smac, u weet wel, dat
varkensvlees in die rechthoekige blikjes.
Om de een of andere reden is men op internet ongewenste mail Spam gaan
noemen. Het schijnt dat een sketch van Monty Python daar iets mee te maken
heeft, een sketch waarin een cafetaria niets anders serveert dan gerechten met
Spam.
Zelf weet ik intussen dat je bepaalde mensen, laten we zeggen bewuste
internetters, een groot plezier doet door ze een gerecht met Spam voor te
zetten, of door ze een blikje Spam cadeau te doen. Als ik in Engeland kom neem
ik altijd een kistje van dat spul mee naar huis. Door een speling van het lot
zijn die blikjes, als ze leeg zijn en afgewassen, ook nog prima te gebruiken
als diskettedoosje.
Deze positieve houding tegenover Spam van internetliefhebbers heeft
niets te maken met de kwaliteit van het product, maar alles met het
internetverschijnsel Spam. Ongewenste mail is kwalijk, maar het is leuk daar
een grapje over te maken. En omwille van de grap doet de smaak van het
vleesproduct Spam even minder ter zake.
Hormel Foods zou hier slim van kunnen profiteren maar doet dat in feite
niet. Op hun site, www.spam.com, kun je wel petjes en t-shirts kopen met
Spam-logo, maar geen volle of zelfs maar lege blikjes. Ik denk dat
honderdduizenden internetters graag Spam online zouden inslaan, dat het Hormel
niets zou kosten om die mogelijkheid te creëren, en dat het ook niet ten koste
van de winkelverkoop zou gaan.
Hormel vermijdt dus expres de core-business op internet te beofenen. Dat
moet zijn óf uit bekrompenheid, óf vanwege angst om de detailhandel te
beconcurreren en zo voor het hoofd te stoten, óf door gebrek aan begrip voor
internet. In alle gevallen is Hormel dom en benadeelt het bedrijf zichzelf.