Menselijke nalatigheid bij computerbeveiliging
Herbert Blankesteijn
De consument op internet is bang voor misbruik van zijn persoonlijke
gegevens. In de praktijk blijkt het grootste risico niet te zijn het verkopen
van adresgegevens door een webwinkel of internetprovider, maar de beveiliging
van computersystemen.
Vorige week bleek de site van Newconomy, het investeringsbedrijf van
Maurice de Hond, lek. De adresgegevens van abonnees van de nieuwsbrief lagen op
straat. Ook bleken eind vorige week tientallen websites die draaien op de
NT-server van Microsoft, slecht beveiligd. Het vakblad Automatisering Gids kon
zo bij de databases achter de sites van een aantal prominente bedrijven.
Toeval of niet, in de AG stond ook een tiental tips voor veilige
elektronische handel. Ik noem er een paar:
Plaats nooit vertrouwelijke klantgegevens op een direct met internet
verbonden computer. Installeer altijd de meest recente versie van
beveiligingssoftware. Publiceer het privacybeleid op de website. En: instrueer
alle medewerkers over het belang van de veiligheidsmaatregelen. Menselijke
fouten zijn belangrijke oorzaken van falende beveiliging.
En, een van de meest interessante tips: kijk goed alle
standaardinstellingen van de software na. Zoals een kluis de fabriek uit komt
met een nummer ingesteld - laten we zeggen allemaal nullen - zo heeft ook
beveiligingssoftware direct na installatie bepaalde instellingen, die
natuurlijk bij hackers bekend zijn. Die mogen nooit zomaar worden overgenomen.
Ik vind dat de maker van de software hier ook een verantwoordelijkheid
heeft. Bij een internetaanbieder die beveiliging serieus neemt, word ik gedwongen
een wachtwoord te maken met hoofletters, cijfers en leestekens erin. De naam
van de hond, dat lukt niet. Zoiets hoort ook bij de installatieprocedure van
beveiligingssoftware. Menselijke nalatigheid hoort geen kans te krijgen bij
computerbeveiliging.